torsdag 8 juni 2023

Stor skillnad i snabbhet mellan Vimla och Hallon

Bildbevis på skillnad mellan Vimla/Telenor och Hallon/Tre
BATTERIET I min mobil har försämrats rejält de senaste månaderna. När sedan pekskärmen började få "döda områden" kändes det att det var dags att skaffa en ny.

DENNA GÅNG valde jag att köpa en bättre begagnad iPhone Pro 14 av företaget Refurbed. Ett företag som fixar till begagnade mobiler och sedan säljer med ett års garanti. Ett val som gör köpet billigare och som är bra för miljön! 

DET JAG MISSADE i min beställning var att telefonen var extra billig för den hade ingen plats för SIM-kort utan kunde bara ansluta till ett digitalt så kallat E.sim. Min teleoperatör Vimla hade inte tjänsten E-sim så det blev till att byta operatör till Hallon. Vimla använder Telenors nät och Hallon använder mobilnätet från Tre.

UNDER NÅGRA DAGAR hade jag tillgång till båda mobilnäten och testade då om det var skillnad i snabbhet mellan de olika operatörerna. Jag blev minst sagt överraskad över skillnaden! Det nya abonnemanget i Tre:s nät var mer än tre gånger så snabbt som mitt tidigare i Telenorsnät. Jag testade sedan mot andra telefoner och fick liknande resultat. 

JAG SAMTALADE med Sävsjö Digitals Simon Ek om detta och han bekräftade att Tre har ett mycket väl utbyggt nät och hög kapacitet här i vårt område. En orsak till detta är att Sävsjö Digital tidigare hade ett samarbetsavtal med Tre där de såg till att sälja mycket Tre-abonnemang samtidigt som Tre i gengäld satsade på ett väl utbyggt nät och bra kapacitet. Något som nu är till stor nytta för oss som väljer Tre eller deras Hallon som mobiloperatör.