torsdag 29 juni 2023

Första dos TBE med hjälp av Fästingsbussen

JAG ÄR SOM en magnet för fästingar. Varje sommar är det ett antal som fastnar och ibland flera stycken samtidigt. Hittills har risken för sjukdom kopplat till färstingbett varit ganska liten men på senare år har den ökat markant. Efter att samtalat med sjuksköterska på vår lokala vårdcentral har jag fått rekommendationen att ta TBE-vaccin. Region Jönköpings län hart gjort slut på sitt vaccin så de rekommenderade mig att besöka den privata "Fästingbussen". Denna åker runt i kommunerna och erbjuder vaccinering mot bland annat just TBE.

ANNETTE OCH JAG har idag vaccinerat oss när Fästingbussen var utanför Konsum i Sävsjö. Vi kom en timma efter de öppnat och fick nummer hundra. Förmodligen var det alltså flera hundra som vaccinerade sig denna dag. Jag tycker allt fungerade bra och bemötandet var schysst och allt kändes ok. Nästa vaccindos ska tas om fyra veckor och om vårdcentralen då fått hem vaccin kan vi gå dit istället om vi väljer det. För min del känns det alltid bäst och tryggast att så långt möjligt utnyttja den lokala service och det utbud vi har i vår egen kommun i första hand.