måndag 5 juni 2023

Lars Isaksson var en av våra mest profilerade politiker

Sävsjö skyttecenter byggdes efter överenskommelse
med lars Isaksson
 
BESKEDET OM ATT S-politikern Lars Isaksson har gått bort väcker många minnen. Lars var en av de i särklass mest kraftfulla och profilerade politiker vi haft i vårt län, framförallt i rollen som landstingsstyrelsens ordförande.

UNDER MINA första år som kommunalråd kämpade jag stenhårt för att det skulle bli förbättringar inom kollektivtrafiken. Inom samarbetet, Höglandsklubben, fick jag ansvar för en grupp om Infrastruktur och med mig som sekreterare hade jag Ulf Fransson som då var kommundirektör i Nässjö. Många gånger yrkade jag på förbättringar av trafiken på årsstämmor med Jönköpings länstrafik, ett bolag som vi på den tiden samägde. Varje gång blev vi nedröstade efter att Lars Isaksson för Landstinget, Åke Johansson för Jönköpings kommun och Per-Olof Holst för kommunförbundet kommit överens om att säga nej. En trio som under många år styrde länet med fast hand. 

RUNT ÅR 2001/2002 FICK en delegation från Sävsjö träffa Lars Isaksson på en lunch i det lilla matrummet innanför restaurang Matrosen på landstinget. Vi behövde landstingets stöd för en medfinansiering till EU-projektet som skulle finansiera byggnationen av Sävsjö skyttecenter. Denna gång fick vi stöd och efter att Lars Isaksson gett oss sitt löfte vid lunchen var vi trygga med att det skulle gå hela vägen, vilket det gjorde.

UNDER MÅNGA ÅR från mitten av 2000-talet fick jag sedan  samarbeta närmare med Lars Isaksson genom att vi båda fanns med i Regionförbundets arbetsutskott där vi jobbade med Göran Lindell C),  Peter Persson (S), Esse Petersson (Fp) och Anders Gustavsson (M). Vi samarbetade också i många år i styrelsen för Jönköpings läns kreditgarantiförening.

DET VAR OERHÖRT KRÄVANDE  att vara politiker tillsammans med Lars Isaksson. Det gällde att vara påläst, strategisk och genomtänkt. Det var samtidigt många gånger roligt och möjligt att driva frågor framåt mycket offensivt när Lars var med på tåget. Det finns många minnen!
Mina tankar går nu till nära och kära.