torsdag 4 augusti 2022

Fortsatt klartecken för det som började med en Viking

En sådan här Volvo Viking körde jag på Ing2
EFTER BESÖK hos en läkare på vårdcentralen och tidigare ett intyg från Synsam har jag fått klartecken för fortsatt behörighet att köra taxi, lastbil, buss och tung släp.  Numera ska ett detaljerat intyg från läkare och optiker skickas var femte år innan körkort för dessa tunga fordon fönyas.

ALLT BÖRJADE med att jag i mitten på 1970-talet gjorde min militärtjänst som motorskötare på Ing2 i Eksjö. Där använde jag en rad tunga fordon och verktyg. Som en bonus fick jag en gedigen utbildning i att köra dessa fordon och dessutom läsa in körkortsteori. Jag och en kompis passade på att då samtidigt vid Mörnefälts trafikskola ta lektioner för att få civilt körkort. En uppkörning i Nässjö centrum med en turistbuss och en tung lastbil med stort släp blev godkänd våren 1976 och sedan dess har jag haft denna behörighet.  Jag har kört åt Rörviks taxi, Harry Erixon i Allgunnaryd och Hjälmåkrabuss men nu är det rätt länge sedan.

NÄR JAG VID NYÅR slutar tjänsten som kommunalråd känns det bra att ha körkortsbehörigheterna kvar och därmed möjlighet att extraknäcka som chaufför. Ska det bli så krävs att jag också kompletterar med ett yrkeskompetensbevis.