lördag 30 april 2022

Efterläntat valborgsfirande i Stockaryd

 EFTER ATT pandemin stoppat två års valborgsfirande i Hembygdsparken i Stockaryd var det äntligen dags igen. Det märktes att det var efterlängtat! Det var många som kom och det var en trevlig stämning.

KYRKOKÖREN sjöng vårsånger, Hembygdsföreningen ordnade korv och kaffeförsäljning.

JAG HADE hedersuppdraget att hålla årets vårtal. Mitt tal handlade om att vi får glädjas åt att ljuset och värmen är tillbaka och att vi i vårens tid får  njuta av att naturen väcks till liv. Men det handlade också om vikten av gemenskap och av mötesplatser. 

JAG TALADE OM att med Rysslands krig mot Ukraina har vi ett omvärldsläge som gör det ännu mer nödvändigt att hålla ihop och visa att vår samhällsgemenskap är stark, att vi bryr oss om varandra! Med den starka Tillsammansanda vi har i vår kommun måste vi visa att vi är beredda att kliva fram för att försvara vår demokrati, vårt öppna samhälle. Vi behöver nu mer än någonsin stå upp för det som är vår livsstil, våra värderingar, vår natur och kultur och vår så viktiga kristna värdegrund!
   Jag talade också om vikten av goda relationer med varandra men att vi också i den kristna tron kan finna en relation och trygghet i Gud. Jag avslutade talet med "Vänner även om det tidvis kan vara tufft så kom ihåg att vi i vår kommun håller vi ihop. Tillsammans!"