tisdag 30 mars 2021

Trähus, Sebbe och påskreflexioner i pandemitider

PÅ KLIMATRÅDET fick jag med mig ett uppdrag att jobba vidare för en fortsättning av en trähusskola och en trähusgrupp. Efter en rad samtal och kontakter finns nu spännande öppningar som jag ska jobba vidare med. Tanken är att det trähusnätverk som jag leder på Höglandet ska kunna vara en utgångspunkt för det nya upplägget.

JAG SKREV om Sebastian Stakset i gårdagens blogginlägg. I dag skriver media att Sebbes liv blir film i Sveriges television. Filmen kommer att bli en verklighetstrogen skildring av en ung mans resa i den här världen och i det här samhället. Någon skrev att det kommer bli en modern variant på den klassiska filmen "Korset och stiletten". Jag tycker det är ett bra initiativ till en film som jag tror kan bli till hopp om bättre tider för många unga som idag lever trasiga och destruktiva liv.

DAGEN AVLUTADES med ett teamsmöte, om pandemifrågor, med alla föreningar och kyrkor. Vi konstaterade på mötet att vi  har ett stabilt men väl högt läge i smittspridningen i vår kommun. Positivt är att 23 procent av befolkningen nu har fått vaccin. Jag hade som uppdrag att avsluta mötet med lite personliga tankar som KSO under rubriken "Reflexioner inför påsken". Dessa reflexioner kan du läsa på följande länk:


Reflexioner inför påsken

I dessa pandemitider blir det nödvändigt för många av oss att i år igen ordna ett annorlunda påskfirande. Det kristna påskbudskapet handlar om att detta är en tung vecka med askonsdag, skärtorsdag och tuffast av allt med den dramatiska och sorgliga långfredagen. Det var då för tvåtusen år sedan ett krisläge som sedan vändes till att på påskdagen bli en fantastisk seger och framgång med påskdagens fantastiska budskap om Jesu uppståndelse. En berättelse som sedan dess gett människor liv, hopp, glädje och framtidstro!

Kanske är dessa tiders berättelse om coronaviruset, lika mycket som passionshistorien, en berättelse som handlar om tuffa tider och besked som sedan kan vända om till något positivt. För oss handlar det just nu om smittspridning och rekommendationer. Instruktionerna börjar nu för många bli tjatiga och tröttande även om de flesta inser att de är nödvändiga och rätt. Men vänner, vi ska inte ge upp, inte tappa modet utan måste hålla i och hålla ut ett tag till. 

Jag vill verkligen uppmana oss alla att ett tag till hålla oss till de rätt enkla grundläggande rekommendationerna. Det handlar om att hålla ner antalet kontakter, hålla avstånd och tvätta händerna. Det är viktigt att omgående testa oss om vi har förkylningssymptom. Framförallt är det allra viktigaste och bästa skyddet att tänka till lite extra och använda sunt förnuft. Jag är övertygad om att vi gemensamt kan klara av det här! Eller hur?

Jag vill också passa på att tacka för den omtanke vi ser att många av er i föreningar och kyrkor visar mot medmänniskor under pandemin. Tack alla ni som bryr er om varandra, ringer, smsar och ger uppmuntran. Tack för er som på smittsäkert sätt stöttar våra butiker och restauranger.

Vänner vi kommer ta oss ur det här och vi kommer att återuppstå ur krisen. Kanske inte på tredje dagen men tids nog. Glad påsk till er alla!