torsdag 18 mars 2021

Aleholms entré och uppehållsrum invigt

Foton från dagens invigning av de nya lokalerna på Aleholmsskolan

ALEHOLMSKOLANS NYA ENTRÉ och uppehållsrum är färdigt och under torsdagen ordnades en corona‐anpassad invigning. I vanliga fall hade både elever och personal varit inbjudna. Denna gång var vi bara några få som var på plats men desto fler kunde följa invigningen via direktsändning på kommunens webbplats.

DET ÄR ETT STORT lyft som gjorts och det ser modernt, ljust och trevligt ut både ute och inne. Gymnasiechefen Johnas Stranne, barn-och utbildningsnämndens ordförande Fredrik Håkansson och jag höll tal. 

FÖR MIN DEL lyfte jag fram hur viktigt det är för stad en som Sävsjö, och en mindre kommun som vår, med en gymnasieskola.  Jag tycker det märks varje gång skolan är på tal både bland människor, och företag så väl som när vi träffas i politiken att Aleholmsskolan är viktig.
     Utbildning är en nyckelfråga för vår kommun och har historiskt varit ett av våra största förbättringsområden. Aleholm är viktig som plats för yrkesutbildning till tjänsteföretag och industri. Aleholm är ett av vår verktyg för att som kommun satsa långsiktigt på att ungdomar ska få en bra väg in i vuxenlivet och kunna nå sina drömmar. Aleholmsskolan är också en nyckel för att försörja näringslivet med kompetens.

JAG GLÄDS över att de nya lokalerna nu är klara och tror att de ska göra Aleholmsskolan ändamålsenlig och modern. Den nya entrén och uppehållsrummet är en pusselbit i en ännu mer attraktiv och efterfrågad skola för elever och besökande!