söndag 24 maj 2020

Skogsluft och gläds åt kreativitet

En rejäl skogspromenad
 var en trevlig del av dagen
FÖR MIG ÄR SÖNDAGEN veckans viktigaste dag. Det är en dag när jag får ta del av en gudstjänst och får andlig uppbyggelse. För mig en dag som ger tid för vila. Men det är en dag som också ger tid för att utvärdera och begrunda veckan som gått men också för att ladda för veckan som kommer.

PÅ SÖNDAGAR går jag nästan alltid igenom veckans media och klipper ut artiklar som jag vill spara. Just denna vecka noterar jag särskilt ett antal reportage om den kreativitet som finns för att göra bra och annorlunda saker i dessa coronatider.

ETT POSITIVT exempel är att våran personal på parkförvaltningen, med Johanna Mattsson i spetsen, ordnat digital växtvandring i våra fina parker. Lyssna gärna på ljudfilerna om biologisk mångfald och om de många ovanliga växter som finns planterade i våra parker och planteringar. Du hittar inspelningarna av berättelserna och kartan som finns för varje plats på följande länk: https://savsjo.se/turism/startsida/se--gora/guidad-tur-i-savsjos-tradgard.html

ETT ANNAT EXEMPEL är vår sommarjobbsförmedling som på kort tid tagit fram ett stort antal nya feriepraktikplatser för ge våra ungdomar en chans att få jobba några veckor i sommar. I dessa coronatider kan vi inte ta emot ungdomar i vård och omsorg men nu har istället andra kommunala verksamheter ställt upp och tar emot så många ungdomar att nästan alla 16-17 åringar som önskar kan få ett "sommarjobb", bra!