söndag 17 maj 2020

Fotogrupp visar bilder från lokalredaktör

Ett foto från ett tältmöte där de jag känner är David Tunhaw
i mitten och Majlis Jogbrandt längst till vänster
UNDER MÅNGA ÅR  var Ebert Sigfridsson stockarydsbygdens lokalredaktör för Smålands Dagblad. Ebert var mån om att lyfta fram det som hände i föreningar och företag och skrev artiklar och notiser. Ofta var texten kompletterad med ett foto.

FRAMFÖRALLT DE åren jag var ledare för Stockaryds ungdomskör och gospelkören XL hade jag mycket kontakt med Ebert. Han var de åren präglad av sjukdom och kunde för det mesta inte vara med på olika arrangemang. Men för att kunna skriva reportage och få med ett foto så skickade han emellanåt med mig en filmrulle svartvit Kodak TriX 400 asa för att jag skulle hjälpa till med att ta en bild åt honom. Sedan förmedlade jag också fakta till honom som underlag för en tidningstext.

FOTOGRUPPEN BLÄNDAREN har tagit sig an att digitalisera tidningsfotografier från Ebert Sigfridsson. De har monterat en tv-skärm i före detta Dahlbergs affär (Bangårdsgatan 6 i Stockaryd) där fotona kan ses i skyltfönstret. Det är nu mest tidningsbilder tagna på 60 talet som visas och det är Urban Dagman, Per Claesson och Jan-Åke Petersson som gjort jobbet med sammanställning och digitalisering. Det är en fantastisk lokal historia som visas på dessa fina foton. Har du inte sett dem ännu så rekommenderar jag ett besök!

PÅ FÖLJANDE LÄNK kan du läsa om när jag var med och bildade fotogruppen Bländaren:
http://savsjo.blogspot.com/2016/12/fran-morkrum-till-capture-one.html