tisdag 26 maj 2020

Fina minnen av kollegan Evald Andersson

I dagens JP finns artikel om att Evald Andersson har gått bort.
I artikeln finns bland annat bild på mig och Evald från
vår överenskommelse om busstrafik.
JAG HAR IDAG nåtts av det sorgliga beskedet att tidigare kommunalrådet Evald Andersson i Vaggeryd har avlidit. En omtyckt politisk profil med stort hjärta och humor.

JAG LÄRDE KÄNNA EVALD redan från start i mitt jobb som kommunalråd. Mina bästa minnen är från våra möten i länsarbetsnämnden. Där var då en stor diskussion om den utmaning som Vaggeryds kommun hade med att få arbetskraft till industrier som Flexator och Kinnarps. Detta samtidigt som vi i Sävsjö kommun hade en rekordstor arbetslöshet efter den bostadskrasch som var i senare delen av 1990-talet.

EVA PLOGEUS var länsarbetsdirektör och den som var främsta drivkraften bakom att vi så småningom kom överens om ett samarbete mellan arbetsförmedling, Vaggeryds kommun och Sävsjö kommun om direktbussar mellan Sävsjö-Vrigstad-Vaggeryd/Skillingaryd.  Bussar som under en period blev mycket uppskattade och fick många resenärer.  Vårt ovanliga samarbete fick mycket uppmärksamhet och jag minns lite särskilt en tv-intervju direkt i tv4. Evald var betydligt kortare än jag så under intervjun stod han på en drickaback för att vi skulle komma upp något så när lika nivå.

FÖR MIG FINNS bara positiva och glada minnen av Evald Andersson. Mina varma tankar går till nära och kära som sörjer. Vila i frid!

Artikeln med dagens blogg bild finns att läsa på följande betallänk till Jönköpingsposten: https://www.jp.se/artikel/mesta-kommunalradet-evald-andersson-har-tackat-for-sig