fredag 24 augusti 2018

Roligt att få vara med när Peab invigde ECO-asfalt

Jan Holmqvist fick uppgiften att efter mitt tal överlämna
en blomma till den lokala chefen Anders Karlsson
Foto: Lillian Andersson
PEAB ASFALT I SÄVSJÖ invigde idag sin miljösatsning på ECO-asfalt! Genom att bygga om asfaltverket i Sävsjö till att värma upp asfaltsmassan med bioolja har man minskat både klimatpåverkan och resursförbrukning radikalt.

JAG VAR INBJUDEN att hålla ett tal under dagens festligheter. Jag uttryckte kommunens uppskattning för att Peab med sin satsning på ECO-asfalt drar sitt strå till stacken för minskad klimatpåverkan och varsam hushållning av våra naturresurser.

JAG LYFTE FRAM att satsningar på infrastruktur som vägar och kommunikationer är viktigaste faktorn för tillväxt. I förlängningen ger det också resurser för våra hjärtefrågor skola, vård och omsorg. Med lanseringen av ECO-asfalt kan vi utveckla våra vägar och den så viktiga infrastrukturen klimatsmartare.
När företag, såväl som vi i kommunen gör åtgärder för bättre miljö och hållbarhet är det bra här och nu men betyder också mycket för kommande generationer, för våra barn och barnbarn.
Jag talade om vikten av goda exempel, föredömen och att vi måste samarbeta för att nå framgång i omställningen till ett hållbart samhälle.