tisdag 28 augusti 2018

Husvagnsturné och sävsjöpolitik i sverigefokus

UNDER ONSDAGEN är det dags att inviga den mobila valstugan och starta upp årets satsning på medborgardialog. Första dagen är vid Klingan i Sävsjö där vi är mellan 14.00 och 18.00. Kom så bjuder jag på en kopp kaffe och en god kaka som min kära hustru bakat. Du kan vid valstugan tävla om en sprillans ny cykel från Dans fritidsbod och snacka om livet så väl som om politiken med mig och några av mina partikompisar! Ni kära bloggläsare är förstås alldeles särkilt inbjudna att komma med!

I DAG HAMNADE SÄVSJÖ på löpsedlarna när så gott som alla media rapporterade om hur en sossekandidat på fullmäktigelistan har spridit lögner om andra partier. En polisanmälan har gjorts och frågan har nu nått alla partikanslier i Stockholm. Till och med landets statsminister tog idag till orda om denna händelse och han var mycket tydlig i att det som hänt i Sävsjö inte accepteras inom S. Jag har under dagen pratat med lokala företrädare som förstås är besvikna och de har nu förmått kandidaten att återta sin kandidatur.

JAG TYCKER DET ÄR VIKTIGT att ta kraftfullt avstånd från lögner och smutskastning. Men samtidigt är det kanske klädsamt med viss ödmjukhet från oss andra partiföreträdare. För, handen på hjärtat, detta kunde faktiskt hända oss också. Vi har det här året jobbat i alla partier för att få med oss nya politiker och gjort vad vi kunnat för att få med människor med varierande bakgrund. Det är möjligt att bedöma männikor fel och få med personer som sedan gör oss besvikna genom att inte hålla måttet. Därför tycker jag det inte är så märkligt att situationer som denna uppstår. Det viktiga är hur vi som partier hanterar problemen när de uppkommer. I detta fall tycker jag sossarna i Sävsjö har hanterat frågan bra.