söndag 26 augusti 2018

John McCain en förebild och person jag beundrat

DEN NYHET SOM IDAG har berört mig mest är att den amerikanske senatorn John McCain har avlidit. Det känns sorgligt om än jag bara är en enkel smålänning långt borta från det stora Amerika. Jag har läst mycket av det han skrivit, sett honom på video och lyssnat till många radiointervjuer. Desto mer jag följt honom, ju mer har jag beundrat denne man och så önskat att han blivit USA:s president. Jag tror världen hade varit lite tryggare och bättre om John McCain hade fått bli president.

JAG HAR EN HANDFULL politiska förebilder Alf Svensson, Angela Merkel, David Cameron och så John Mc Cain. Politiker jag beundrar för deras engagemang, erfarenhet och att de är så stadigt rotade i en kristen värdegrund. Politiker som är trygga i sig själva och som vågar stå upp för det de tror på. Politiker som visar andra människor respekt och har förmågan att samarbeta över blockgränser. Om så behövs har de visat att de också pragmatiskt kan samarbeta med tidigare politiska motståndare. Resultatorienterade men ändå fasta i det som är deras värderingar och vägledande principer.

DE SENASTE ÅREN har jag på ett särkilt sätt följt John McCain utifrån hans mod att stå upp mot sin partikamrat, president Donald Trump. Rakryggat har han sagt vad han tycker och inte en enda gång vikit en tum för Trumps påtryckningar. Han har klivit fram trots sin egen sjukdom och varit engagerad i olika frågor tills för bara ett par dagar sedan. Med John McCains död har världen förlorat en fantastisk person och förebild för många. Vila i frid!