Välj denna länk för att läsa tidigare blogginlägg om riksväg 30 och hela vår ansökan om överprövning
Ansökan om överprövning av beslut om hastighetsbegränsning på väg 30 i Jönköpings län, TRVTFS 2016:39
Bakgrund
Den 20 oktober 2016 togs beslut om att sänka hastighetsbegränsningen på väg 30 mellan Kronobergs länsgräns och trafikplats Stigamo till 80 km i timmen, motdagens 90 km i timmen. Beslutet träder i kraft 12 december 2016. Sävsjö kommun har tidigare, genom kommunchef Jan Holmqvist och kommunstyrelsens
ordförande Stefan Gustafsson, skickat skrivelser i frågan.
Motiv
Väg 30 är en ryggrad för transporter till vår kommun. Vi är en transportnod med många tunga fordon som kör igenom kommunen varje dag för att försörja våra företag och intilliggande regioner med råvaror. I kommunal regi har vi bland annat sex stycken trähushusföretag som, i takt med ökat bostadsbehov, alltmer specialiserat sig på en storskalig produktion som kräver ökade transporter. Vi har Stockarydsterminalen som är Sveriges största öppna träråvaruterminal och som fraktar timmer och andra skogliga produkter som vi producerar i vårt närområde.Den stora utmaningen för våra företag är dock att få in pendlare för att kunna kompetensförsörja sina verksamheter, då den lokala arbetskraften inte räcker till. Vi har ett expansivt näringsliv och en industrisektor som anställer alltmer specialiserad arbetskraft som i stor utsträckning pendlar. Detta är en utmaning som samtliga av våra större företag kämpar med, för att kunna hålla sin produktion igång. Väg 30 är vår viktigaste pendlingsnod mellan Jönköping och Växjö.
Yrkande
Sävsjö kommun stöder tankarna i nollvisionen, men ser detta beslut som oförankrat och hastigt påkommet. Vi har blivit uppvaktade av företag som ser denna hastighetsbegränsning som försvårande för att få in arbetskraft. I tidigare regionala planer har väg 30 funnits med som ett prioriterat projekt att åtgärda för att förbättra säkerhet och standard. I och med denna åtgärd försvinner den priorite-ringen. I de prioriterade samhällsutmaningar som finns i senaste infrastrukturpropositionen står särskilt att sysselsättningen ska förstärkas i hela landet. Vi har arbetstillfällen, men har brist på arbetskraft. Det står också att näringslivets förutsättningar ska förbättras. Detta beslut försvårar för våra företag att kunna expandera så som marknaden önskar. Vidare att vi ska gå mot ett mer inkluderande samhälle. Denna åtgärd isolerar än mer vår kommun, vilket skapar ogynnsamma villkor och förstärker en allt mer växande klyfta mellan stad och landsbygd. Vi är en av de kommuner som i Sverige har tagit emot flest nyanlända. Det är en grupp vi värnar om, som vi behöver för vår tillväxt och vilka vi vill skapa goda arbetsvillkor för. Vi önskar att denna grupp stannar i Sävsjö kommun. Vi vill att människor ska kunna bo här samtidigt som man läser på universitet eller arbetar i närområdet. En försvårad tillgänglighet till och från kommunen kommer att få fler att lämna kommunen.Sävsjö kommun yrkar
- att regeringen upphäver Trafikverkets beslut TRVTFS 2016:39,
- att regeringen inhiberar beslutet till dess att slutlig prövning i frågan sker,
- att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att pröva om riksväg 30 på sikt mötessepareras så att den kan godkännas för en hastighet på 100 km/h.
För kommunstyrelsen i Sävsjö kommun,
Stefan Gustafsson (KD)
Kommunstyrelsens ordförande
Christer Sjögren (S)
Kommunstyrelsens 1:a vice ordförande
--------------------------------------------------------------
Tidigare blogginlägg om riksväg 30:
http://savsjo.blogspot.se/2016/07/atgarda-brister-istallet-for-att-sanka.htmlhttp://savsjo.blogspot.se/2016/09/agerande-for-rv30-med-kollegor-i-vaxjo.html
http://savsjo.blogspot.se/2016/10/90-kmh-pa-30an-kopparslagaren-och-tag.html