onsdag 27 juli 2022

Radio uppmärksammade mig på 10 år av stomi

På sjuksängen inför
operation 2012
P4 EXTRA MED Sanna Hermansson hade under onsdagseftermiddag ett bra inslag om att leva med stomi. Medverkade gjorde Matilda Ahdrian och hon berättade om sin tuffa tid med tarmsjukdomen ulcerös kolit och om sin stomioperation för tio år sedan. Hennes berättelse och erfarenhet har mycket stora likheter med det jag upplevt. Dessutom är det för mig också nästan tio år sedan jag akut blev stomiopererad.

DET SOM FÖR MIG var speciellt var att jag under många år levde med min tarmsjukdom samtidigt som jag hade det ansträngande kommunalrådsjobbet. Men i maj 2012 tog det tvärstopp. Jag hade tappat nästan 30 kilo och var i uruselt skick. Operation var enda alternativ om jag ville överleva och det valet var förstås enkelt.  Jag var sjukskriven under en tid och då ställde partikamrater, tjänstemän och politiska kollegor upp långt över det vanliga för att allt skulle fungera. En av de som verkligen klev fram var Therese Petersson som nu är vår kommunalrådskandidat!

MED STOMIOPERATIONEN i slutet av maj 2012 började så sakteliga ett nytt liv och jag kunde från hösten återgå till jobbet. För mig har sedan dess det fungerat alldeles utmärkt att leva ett normalt liv. Det kräver en del anpassningar av kost och hantering av stomin med mera men det är inget i förhållande till den frihet jag nu har!

DU KAN LÄSA MER om min berättelse på det blogginlägg som jag gjorde efter min operation. Du hittar det på länken: https://savsjo.blogspot.com/2012/06/battre-och-battre-dag-for-dag.html

LYSSNA PÅ INSLAGET när Matilda Ahdrian blir intervjuad av Sanna Hermansson 1 timma 38 minuter in på länken: https://sverigesradio.se/avsnitt/p4-extra-med-sanna-hermansson--6