torsdag 14 juli 2022

En stor framgång med nya tåg och fler turer

Snart blir det nya fräscha Krösatåg 
LÄNSTRAFIKENS Erik Andersson bekräftar nu i media att den första tåglinjen för Krösatågen som får nya elmotorvagnar är Växjö-Jönköping. Satsningen på denna bana innebär inte bara nya tåg utan också en ökning i turtäthet till 12 dubbelturer varje vardag. Enligt Erik är "resandepotentialen mycket god på denna linje". De första nya tågen kan börja rulla ut redan framåt hösten om allt går väl.

FÖR MIG ÄR DET mycket glädjande att se hur järnvägen och tåglinjen Växjö-Jönköping utvecklas och upplevs som attraktiv!
Fotot är från när jag mötte min kollega
i Alvesta, Karin Wernersson, på
perrongen i Alvesta vid allra första
tågresan Sävsjö-Alvesta år 2006.
DET VAR EN LÅNG och envis kamp att få till persontrafik på denna linje. Under mina första år som kommunalråd gick jag i bräschen för detta arbete och det blev en enorm framgång när jag kunde åka med det allra första persontåget till Alvesta år 2006. Denna premiärtur åkte jag med journalisterna Petra Östgård från Smålands Dagblad och Rolf Grönwald för Hemsidan.net.

 EFTER ATT TÅGTRAFIKEN hade startats upp har sedan både persontrafiken och godstrafiken på stambanan efterhand blivit allt bättre i vår kommun. Jönköping-Växjö är numera ett väl etablerat stråk med många uppskattade delsträckor. Den moderna Stockarydsterminalen är nu en allt viktigare knutpunkt för godstrafik.