måndag 25 juli 2022

Jag hoppas det blir en bra fortsättning på Suzis café

PÅ BLOCKET ligger nu Suzis café i Nya Hjälmseryd ute till försäljning. Prislappen är satt till 7,5 miljoner och det är en hiskelig summa i relation till de dryga 10 tusen som var kostnaden när min farfar byggde fastigheten i mitten på 1930-talet. Suzis Café är numera en populär restaurang och ett boende i amerikansk 50-talsstil men var från början ett kapell.

HUSET HAR EN fantastisk historia och var ett resultat av en kvinna med stor vision. En person som var fast övertygad om att Gud ville hon skulle bygga ett möteskapell i Hjälmseryd. Denna kvinna som kallades "Saliga Emma" anlitade min Farfar, Gustav Carlsson som byggmästare. Efter bygget kom ett arv från Amerika som gjorde att huset blev skuldfritt. Under många år var i kapellet en framgångsrik kristen församlingsverksamhet. Under några år i slutet på 1960-talet var pappa och mamma vaktmästare i fastigheten och vi som familj bodde på övervåningen. Det är många minnen från denna tid!

JAG HOPPAS innerligt att någon tar över fastigheten och rörelsen för att driva den vidare i fortsatt positiv anda. Det skulle kännas bra om det här också i framtiden blev en mötesplats för många!

PÅ FÖLJANDE LÄNK kan du läsa blocketannonsen:

I somras träffade jag Lennart Eidersjö på Öland. Lennarts pappa var pastor i
Filadelfiakapellet och Lennart lekkamrat med min pappa Laile Gustafsson. 

Min farfar, Gustav Carlsson, är tvåa från vänster och var
byggmästaren bakom Filadelfiakapellet. Han blev under många år
en stöttepelare och kassör i församling. Längst till vänster är
David Tunhaw och längst till höger Ivar Gustavsson.
Ivar var gift med Linnea, en syster till min farfar. Fotot är
taget framför Filadelfiakapellet, det som nu är Suzis Café.