fredag 29 juli 2022

Fönsterrenovering är roligt

Det gamla fönsterkittet tas delvis bort med en handfräs
VARJE SOMMAR några år har jag fixat en del av husets fönster.  I år är det dags för sista steget med genomgång av fönstren på husets norrsida. 

GAMMALT KITT tas bort och om så behövs plockar jag bort den gamla glasrutan. Vid återmontering använder jag Laseal istället för kitt. Det är mycket bättre och blir långsiktigt tätt. Det har en funktionsgaranti på hela 10 år. Kittet är övermålningsbart direkt men finns i olika kulörer så övermålning är oftast inte nödvändigt. I vår kommun finns Laseal att köpa hos Aronssons byggvaror i Rörvik. 

JAG TYCKER ATT fönsterrenovering är roligt. För att få bra arbetshöjd använder jag de arbetsbockar som pappa Laile använde under sitt yrkesverksamma tid som tapetserare på Stilmöbler i Rörvik. På de här bockarna har det stått tusentals rokokomöbler och andra soffor och fåtöljer. Pappa dog för över 30 år och det är för mig alltid en speciell känsla och ger sköna minnen att ta fram hans slitna arbetsbockar.