söndag 3 juli 2022

Ebba, Industrihistoria, Vision Höglandet och föreningsvandring.

Therese, Ebba och jag  på Köpmangatan i Sävsjö

EBBA BUSCH VAR på lördagsförmiddagen på ett uppskattat besök i Sävsjö centrum. Hon möttes av en fanfar och mycket folk på plats. Ebba samtalade och hälsade på många och höll sedan ett kort tal där hon uttryckte sin beundran för att så många mött upp. I sitt tal lyfte hon behovet av förändring för att få ner våld och skjutningar i Sverige. Hon tryckte hårt på behovet av att få fler i jobb och att det måste bli mindre vårdköer.  

EBBA TYCKTE som tidigare kommunpolitiker att det kändes viktigt att svänga förbi och säga tack till mig för mina dryga 22 år som kommunalråd. Ebba sa att ”Det är ingen lätt uppgift att ta över stafettpinnen efter en sån sträcka men jag är övertygad om att Therese Petersson blir en utmärkt efterträdare”

DET HAR DENNA HELG varit många aktiviteter utöver Ebbabesöket.  En trevlig vandring med information om Sävsjö stads industrihistoria ordnades av Vuxenskolan i samarbete med oss i kommunen. Denna var en del i 75 årsfirandet.

TIDNINGEN VISION HÖGLANDET har funnits i  20 år. Grundaren Mikael Torstensson och hans fru Elisabeth har flera jubileum. Allt firades med en stor, härlig gårdsfest på Domaregården i Sävsjö. Jag och Annette var medbjudna och fick en riktigt trevlig festkväll.

VI SOM KRISTDEMOKRATER har i helgen deltagit i ”Föreningsvandringen” som kommunen ordnar. Syftet är att få fler vuxna på stan och ute i de olika tätorterna. Vi följde en plan på platser vi fått tips om att kolla lite extra. Vi både vandrade och körde runt i bilar. Det var väldigt lugnt och vi blev vänligt bemötta av ungdomarna som var ute.  

På LÄNKEN FÖLJER NÅGRA FOTON:
https://savsjo.blogspot.com/2022/07/ebba-industrihistoria-vision-hoglandet.html

Therese, Ebba och jag  på Köpmangatan i Sävsjö

Ann-Sofi "Affi" Arvidsson guidade och informerade om Sävsjö stads industrihistoria

Jag höll tal för Annette och mig men också som representant för Sävsjö kommun


Föreningsvandring i Stockaryd