torsdag 7 november 2019

Uppmaning om att säga nej till höghastighetståg

Ett spanskt höghastighetståg
DET ÄR MÅNGA kd-riksting i rad där jag varit med som en av representanterna på "Jönköpingsbänken". Nu när årets riksting drar igång har jag valt att inte vara med. Men så här på distans vill jag ändå skicka med en uppmaning till rikstingsdeltagarna om att besinna sig när det gäller beslutet om höghastighetståg.

NI SOM FÖLJER mig vet att jag är kritisk till planerna på höghastighetståg. Detta orimliga 500 miljardersprojekt skulle skada landets ekonomi allvarligt. Förmodligen skulle det under mycket lång tid minska utrymmet för grundläggande välfärd och tränga ut nödvändiga satsningar på andra vägar och stambanor. Läget för befintliga stambanor är redan nu kritiskt och underhållet kraftigt eftersatt. För bara några veckor sedan meddelande Trafikverket att de lägger järnvägsunderhåll för 350 miljoner på is.

KRISTDEMOKRATERNA har profilerat sig på att prioritera vård och omsorg högt. De har talat om hur viktigt det är att säga nej till slöseri och skrytbyggen i kommunerna. Om det statliga slöseriet har det inte talats så mycket. Så det är synnerligen viktigt att det blir ett definitivt nej till det makalösa slöseriprojektet och skrytbygget höghastighetståg.

EN STORSATSNING behövs på infrastruktur, både vägar och järnväg. Men fokus bör främst vara på att lösa flaskhalsar i trafiknära områden, förbättra framkomligheten i glesbygden och underlätta för vanligt folk som pendlar mellan arbete och bostad. Höghastighetståget löser inget av dessa bekymmer utan erbjuder enbart en liten grupp resenärer mellan storstäderna marginell tidsvinst till enorma ekonomiska kostnader. Kostnader som dessutom riskerar att urholka möjligheterna till förbättrad stambana och infrastruktur. Detta något som också berör oss, en höghastighetsbana försämrar läget för Höglandet och Sävsjö kommun.

JAG UPPMANAR alla rikstingsdeltagare att säga nej till höghastighetståg!