söndag 10 november 2019

Norskt och kloka beslut på riksting

SOM VI BRUKAR besökte Annette och jag en söndagsgudstjänst. Denna gång med norsk sång, musik och predikan. Bitvis lite svårt att hänga med i språket men trevligt, roligt och tänkvärt!

JAG HAR FÖLJT också kd-rikstingets sista dag. Söndagens beslut handlade till stor del om migration och frågorna var rejält svåra. Min bedömning är att om jag varit med hade jag röstat som majoriteten i de flesta omröstningarna. Som KSO, i en kommun som tagit ett mycket stort ansvar för mottagning av nya människor, inser jag att vi svenskar de senaste åren varit allt för godtrogna, långsamma och snälla. I spåren av det har följt att vi som land blivit utnyttjade och det har skapats en släpphänthet som inte varit bra för oss eller de som kommit hit.

JAG TROR ATT tydliga krav och begränsade rättigheter gynnar människors initiativkraft och därmed integration. Därför är det rätt att kd nu kräver språktest för att få permanent uppehållstillstånd. Min erfarenhet är att kunna svenska är viktigast av allt för att integreras och kunna ordna sin egen försörjning men trots det tas inte Sfi-undervisningen på allvar av alla. Det är också rätt att begränsa möjlighet till tolkstöd och att införa förbud för heltäckande slöja för anställda i offentlig verksamhet. Tyvärr behövs också striktare försörjningskrav kring anhöriginvandring. En del beslut förstås tråkiga men ändå nödvändiga. Bra jobbat rikstingsombud!