fredag 23 augusti 2019

Det skapar framtidstro att inviga skolor och förskolor

Fredrik Håkansson, ordförande i barn-
och utbildningsnämnden, klippte
bandet med en elev och lyfte fram
skolan som ett växthus.
"LYCKA TILL i ert arbete i de nya lokalerna och var stolta över er skola och lova att vara rädda om skolan och om varandra när ni går här!" Så formulerade jag min slutkläm när jag höll ett litet tal i samband med invigningen av nya lokaler på Hägneskolan.

2017 TOG VI BESLUT i fullmäktige om att bygga till Hägneskolan. Investeringen har kostat drygt 13 miljoner och ger nya lokaler för grundskola och grundsärskola. Delar av den gamla skolan, som från början byggdes 1966, har också fått en uppfräschning.

DET ÄR ROLIGT att få vara med och inviga nya lokaler för skolor och barnomsorg. En satsning på barn och unga och en investering som skapar framtidstro!

LÄNK TILL beslutet att bygga till Hägneskolan:
http://savsjo.blogspot.com/2017/06/satsning-pa-skola-och-omsorg-i-budget.html

LÄNK TILL mitt tal vid invigningen 20190822

Det är för mig en stor glädje att den här sensommardagen få vara med och inviga Hägneskolans tillbyggnad!

Jag har tidigare fått förmånen att titta runt i nybygget och det är så fräscht, fint och ändamålsenligt. Den här tillbyggnaden är dessutom lite speciell eftersom vi här också har skapat nya bra lokaler för grundsärskolan! För mig som många år jobbat inom omsorgerna och med daglig verksamhet värmer det att grundsärskolan får fina lokaler och kan integreras med vanliga grundskolan

När jag tittar runt slås jag av hur bra det är att skolan är i ett plan och att det är nära till skog och natur. Att det är en rätt satsning som gett utrymme för bättre möjlighet till mer studiero, och ännu större flexibilitet. Det här känns bra!

Ur mitt perspektiv är byggnation av utökade skolor och förskolor något av det roligaste man kan göra i en kommun. Att skapa mer utrymme för fler barn är en stark positiv signal som visar på att vi har en befolkningsökning, det visar på tillväxt. Att bygga lokaler för barn och unga ger oss alla ännu mer framtidstro! Och framtidstro, det tror jag är något som är särskilt viktigt för oss i mindre kommuner som oss här i Sävsjö kommun

Med tillbygget av Hägneskolan visar vi att vi tror på framtiden och att vi i vår kommun investerar i barn och unga! Faktum är att skolor och förskolor är de viktigaste husen i kommunen! En skola är en arbetsplats för all personal som jobbar i skolan. Men det är också en arbetsplats och en miljö som ska ge er som är elever bästa tänkbara grund för er framtid. Hägneskolan har vi byggt till och delvis fräschat upp för er som går och jobbar här nu. Men det är också en investering för framtiden med sikte på kommande generationer.

Som representant för uppdragsgivaren Kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och oss i kommunledningen vill jag nu rikta ett stort tack till er som jobbat med den här tillbyggnaden. Ni har gjort ett alldeles utomordentligt arbete! Ni alla som jobbat med projektering, som entreprenörer och personal och medverkat i att detta bygge genomförts på ett så bra sätt, ni är värda vårt tack! Tack för ert viktiga arbete!

Slutligt, till alla er som jobbar här på Hägneskolan och alla er elever. Var stolta över er skola och lova att vara rädda om skolan och om varandra när ni går här!

Stefan Gustafsson KSO i Sävsjö kommun