onsdag 8 mars 2017

Vi måste ta till oss budskapet om jämställdhet

Det är så roligt att läsa om hur Ulla Anderssons broderier om jämställdhet och kvinnors rättigheter får massor med positiv uppmärksamhet! Nyligen blev det succé på den årliga vårsalongen på Liljevalchs konsthall där Ulla medverkade för tredje gången. Nu ska hennes stora verk "Rosa stolen" visas på självaste Nationalmuseeet! För mig personligen är det förstås lite extra roligt att följa Ulla och hennes konstnärskap eftersom hon är gift med min morbror och bor stor del av året i Uggleryd här i vår kommun.

Det är roligt att många gillar hennes fina broderier och att det ges uppskattning för allt det arbete som hon lägger ner. Men ännu viktigare är att det viktiga budskapet om jämställdhet och kvinnors villkor får genomslag!

Idag är det Internationella kvinnodagen och det är förstås angeläget att vi som män både idag och andra dagar tar till oss av det viktiga budskapet i Ulla Anderssons broderier. Det måste förstås ta sig många olika uttryck men för min del vill jag just idag utmana både mitt eget parti och övriga partier att i det nomineringsarbete som är under uppstart, ta fram jämställda valsedlar. Om vi i partierna ser till att det är lika andel kvinnor och män på valsedlarna blir det första viktiga steget för att vi sedan också ska få jämställda styrelser och nämnder i Sävsjö kommun! Vilka antar utmaningen?
(Bilden är en del av broderiet "Rosa stolen" och publiceras med tillstånd av Ulla Andersson)