måndag 13 mars 2017

Källkritikens dag utmärkt initiativ

Inte Rasist Men, IRM, är en bra
organisation som envetet avslöjar
fejkade nyheter om rasism
Tidningen Metros "Viralgranskaren" har utropat den 13 mars till Källkritikens dag. Det var ett utmärkt initiativ! Falska nyheter och felaktiga påståenden bara ökar och spridningen av "sensationella" uppgifter går via sociala medier snabbare än någonsin. Under senaste året har jag stött på detta så många gånger. Exempelvis har kommunala handlingar ändrats och lagts ut, påståenden framförallt negativa om invandrare sprids lavinartat. Men felaktiga och falska nyheter är inte bara en ny företeelse som förekommer på sociala medier. De senaste åren har det som överraskat mest varit att man även i  vanliga tidningar kan benämna något som "krönika" och då verkar allt tillåtet. Till och med tidigare landshövdingen Lars Engqvist tilläts sprida falska citat om mig i en krönika utan att jag fick någon ursäkt eller att detta korrigerades.

Vi behöver alla bli mer vaksamma och varje gång vi läser något sensationellt fundera över: Vem säger det här? Och varför? En av de viktigaste frågorna man bör ställa sig innan man delar något är: Är den här historien för bra för att vara sann? Då är den förmodligen falsk! Jag uppmanar oss alla att bli mer aktiva i att kolla upp fakta i en artikel, krönika eller påstående som är långt utöver det vanliga, kolla upp namn, platser och sök på bilder. Gå till de källor som finns. Här på Höglandet är nättidningen Höglandsnytt ett exempel på "Nyhetsförmedlare" där det som skrivs ofta är förvanskat och man ska läsa nyheterna med stor skepsis. De får våra pressmeddelanden och rubrikerna på vår kommunala information blir när de publiceras typ "Chocken", "Sämst", "Skandal". Vill du läsa den korrekta versionen och källan till nyheten kan du hitta den här på bloggen eller på vår kommuns hemsida www.savsjo.se. Det finns också en mer riktig journalistisk beskrivning på kommunala nyheter i Sävsjöappen och i Smålands Dagblad/Vetlandaposten.

För mig är en av orsakerna bakom mitt bloggande att detta för mig blir en kanal där jag själv kan bemöta sådant som jag uppfattar som felaktigt och fejk. När det gäller Engqvist krönika kan du läsa mina tillrättalägganden av falska uppgifter på följande länk:
http://savsjo.blogspot.se/2015/12/savsjoapp-inspirerade-engqvist-till.html