lördag 18 mars 2017

Egen metod för att fixa rostiga bromsskivor

Vägsalt, att bromsarna inte får arbeta ordentligt och kärvande bromsklossar ligger bakom bekymret med rostande bromsskivor. Vanligtvis uppstår rosten på de bakre bromsskivorna och det är en av anledningarna att trumbromsar åter börjar bli vanliga bak på småbilar. Att hålla ordning på bromsarna är viktigt för mig och jag har i alla år ordnat detta själv. I dag har jag hjälpt sonen med sin Citroen C4 och vi har fixat hans rostande bromsskivorna på mitt eget sätt.

Allra bäst är förstås att helt byta bromsskivor, men på Cittran så väl som många andra bilar är de bakre bromsskivorna integrerade med hjulslagret. Det gör att byte är besvärligt att göra själv och ett verkstadsbesök för detta är dyrt. För min del använder jag en egen "Åsa Nisse-metod" genom att göra egna tillfälliga slipklossar av slipskivor avsedda för vinkelslip. Jag stoppar in dessa mellan bromsbelägg och skiva efter att först tagit bort den grövsta rosten genom att knacka med hammare och använda stålborste för vinkelslip. Jag kör sedan bilen långsamt och använder handbromsen för att mina egentillverkade slipbelägg ska renslipa bromsskivan. Bromsskivorna blir efter en stund blanka och fina så det är bara att sedan montera nya fräscha bromsbelägg och köra. Lätt som en plätt!

Detta ingen metod som någon verkstad rekommenderar eller som jag råder dig att pröva, Men jag har använt den flera gånger och för mig fungerar det alldeles utmärkt! När väl bromsarna är i ordning så är min rekommendation att någon gång emellanåt göra en kraftig inbromsning för då trivs skivbromsarna bäst. Kul med en dag av bilmekande och att få vara ute i det rätt behagliga vårvädret!