tisdag 1 augusti 2023

Moln grusade förhoppning om månbild

Blodmånen över kvarteret Skogen i Stockaryd i juli 2018
DET LOVADES en möjlighet att se en supermåne på tisdagskvällen. En sådan måne är större än vanligt och skiner starkare än normalt. Jag hoppades få en glimt av detta himlafenomen och kanske också få ett fint foto, men tjocka regnmoln gjorde det omöjligt. En ny chans finns den 31 augusti men om det inte går då heller får vi vänta ända till 2037. 

I JULI FÖR FEM ÅR SEDAN var det en imponerande blodmåne/månförmörkelse och den inföll vid en tid när himlen var helt fri från moln. Jag hade framme min Sony systemkamera och fotade med ett gammalt Nikon analogt teleobjektiv. Jag tog bilden till vänster som jag är väldigt nöjd med! Det återstår att se om jag den sista augusti lyckas få till en lika fin bild av en supermåne.