tisdag 15 augusti 2023

Fritidsbod med suverän service och olja i snäckväxel

Den orange skruven har jag gängat dit på växeln för att kunna
kontrollera och justera smörjning.
VI HAR EN KLIPPO gräsklippare som vi köpte 2012 och som sedan dess fungerat utmärkt. Men det finns en rejäl konstruktionsmiss och svaghet och det är den snäckväxel/vinkelväxel som är till drivningen.  Två sådana växlar har nu totalpajat mekaniskt och i dag har jag köpt en tredje för att byta denna igen.

DET SOM VERKAR hända är att den olja som finns i växeln efterhand torkar bort och när den är borta kärvar alltihop och dreven går sönder. För att det inte ska hända igen har jag nu i den nya växeln gängat i en skruv som går att ta bort och i hålet kan man med en sticka kolla hur mycket olja som finns och vid behov fylla på mer. Ska bli intressant att se om denna växel kommer hålla längre när den nu får konstant bra smörjning. 

I GÅR KVÄLL MEJLADE jag till serviceverkstaden på Dans fritidsbod om mitt behov av reservdelar. Redan idag på förmiddagen ringde Kalle upp och meddelade att alla de delar jag behövde för byte av snäckväxel och för övrig service fanns på lager och det var bara att åka dit och hämta allt. 
   Dans fritidbod är en butik och serviceverkstad jag varmt rekommenderar. Du får här alltid trevligt bemötande, bra priser och snabbt fixat det som behövs!

P.S. För er som läser detta och har en Klippo så har jag i dag lärt mig att vid byte av drivrem på en Klippo Comet SE kan man med fördel istället använda den som ska vara till Excellent Pro som är snäppet kortare och därmed ger bättre drivning. Oljenivån i snäckväxel/vinkelväxel är när den är ny 20 mm och vid påfyllning ska användas olja som inte skadar gulmetaller, exempelvis Castrol D140.