måndag 7 november 2022

Rotaryföredrag med reflexioner som KSO

En bild från föredraget där kommunalrådet Evald Andersson
och jag kom överens om en busslinje mellan
Vaggeryd-Skillingarysd-Vrigstad-Sävsjö.
JAG VAR INBJUDEN att hålla ett föredrag vid måndagens möte med Rotary. Temat för dagen var reflexioner och framtidsspaning utifrån mina år som kommunalråd. Det har skett stora händelser och förändringar. Jag lyfte som exempel vårt ökande omvärldsberoende, digitalisering, sociala medier, integration och olika kriser vi gått igenom och hur det påverkat.

EN DEL AV FÖREDRAGET var mer personligt. Jag berättade om min roll som ledare inom kyrka och musik så väl som inom daglig verksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Erfarenheter som sedan använts i jobbet som kommunstyrelsens ordförande och kommunalråd.

JAG BERÄTTADE om hur vår vision om en Barnvänlig kommun och om Tillsammans skapades. Jag nämnde om det strategiska arbetet för utbildning, kompetens och attraktivitet.  Det som vi formade under hösten 2020 blev sedan en grund som vi bygger kommunens arbete på än idag.