onsdag 1 juni 2022

Stöd för samverkan inom bygg och fastighetssektorn

Smålandsvillan ett av regionens trähusföretag som borde
kunna ha nytta av ny samverkan för minskad klimatpåverkan
DET ÄR SMIDIGT och effektivt med tågpendling från vår kommun! Idag blev min tågresa till Jönköping för ett intressant möte med Klimatrådet. Tåget höll tidtabellen perfekt och jag kunde göra mycket nyttigt med datorn på resan både dit och hem.

DAGENS KILMATRÅD handlade om strategiskt arbete och målbilder. Vi vill göra Klimatrådet till en starkare aktör inom samverkan och bli bättre på att arbeta enligt vad som bestämts som vision, mål och åtgärder. 

DET INFORMERADES OM att en ny programperiod för regionalfonden är på väg att starta och ett program för Småland och öarna finns nu framme. Fokus är regional utveckling med små- och medelstora företag som störst målgrupp. Det är 600 milj kr från EU  som under perioden fördelas och en viktig del är att stödja satsningar på grön omställning. Ett allt viktigare område utifrån det som händer i omvärlden och den energikris vi har under tilltagande. Vi fick en bra information från Energikontor Norra Småland med olika positiva exempel på energiomställning som pågår.

EN FÖRSTUDIE OM "Samverkan för minskad klimatpåverkan i bygg- och fastighetssektorn i Jönköpings län" diskuterades. Klimatrådet beslutade att stödja arbetet med 50 000 kronor. Syftet är att bilda ett regionalt nätverk för bygg- och fastighetssektorn i länet med målsättning att minska branschens klimatpåverkan. För min gav jag som input till arbetet om det trähusnätverk för hela länet som finns och där jag är ordförande. Jag pekade också på vikten av att koppla ihop med Träcentrum i Nässjö och med projektet Smart Housing.