tisdag 7 juli 2020

Reflexioner utifrån radioreportage om ksouppdrag

Jag har bland annat tagit fram ett
utbildningsmaterial för ordföranden
P4 JÖNKÖPING har under dagen haft reportage med tankar om kommunalråd som sitter länge och hur det blir när de slutar. Utgångspunkten var att Anders Wilander i går meddelade att han lämnar sitt uppdrag efter 14 år som kso i Tranås. Det har varit intervjuer på stan och medverkan av  statsvetare Jenny Madestam.

SOM "ÅLDERMAN" i länet har mitt namn nämnts några gånger. och jag har varit med en otroligt lång tid!  Jag har haft förtroendet att vara med i kommunstyrelsens presidie i över 25 år. De sista 20 åren som kommunstyrelsens ordförande.

FÖR MIG HAR DET blivit allt viktigare att förbereda för när jag så småningom lämnar den politiska scenen. En del i det är att i vår kommun skapa en god samarbetsanda och bygga ett starkt så väl som brett politiskt ledarskap. Först förstås i det egna partiet men sedan också bidra till att alla som har ordförandeuppdrag får goda möjligheter att utvecklas.  Ett exempel på det är att jag har jobbat med en speciell ordförandeutbildning. Ett annat exempel är att jag försöker få alla ordföranden att kliva fram betydligt mer i debatter och media.

VI HAR I VÅR KOMMUN otroligt duktiga politiker. När jag slutar kommer det finnas många som har goda förutsättningar och som är förberedda för att kliva in också i det fantastiska uppdraget som ordförande i kommunstyrelsen!

DU KAN HÖRA REPORTAGET I P4 Jönköping på följande länk:
https://sverigesradio.se/artikel/7510777