söndag 12 januari 2020

Fler steg ambition för 2020

Idag blev det drygt 10.000 steg och
under veckan 7.304 steg om dagen:
För mig en del i en ökad ambition
att röra mig mer
JAG GILLAR att promenera och allra mest njuter jag av att få ge mig ut och gå i skogen. Jag försöker också, när det är möjligt, gå en sväng på lunchrasten. Jag har ett tidvis ganska stressigt jobb och har märkt att promenader både är avstressande och lustfyllt.

NÄR TANKARNA under en stund får frihet och jag kommer ut i naturen skapas ett lugn inombords. Faktum är att under promenaden kommer av sig själv också problemlösningar och nya idéer. Att gå ger också konkret positiv effekt på hälsan med sänkta blodfetter och bättre tarm och magfunktion. En rejäl promenad är smart och skön, för både kropp och huvud!

10 000 STEG OM DAGEN påstås ibland vara vara ett minimum för att uppnå goda hälsoeffekter. I veckan såg jag ett inslag på TV4 där Ulf Ekelund, professor i idrottsmedicin, berättar att detta är en myt. Han redovisade en studie som visar att promenader minskar risken för dödlighet. Han slår fast att ”All typ av fysisk aktivitet har betydelse. Vi ska sitta mindre och röra på oss mer.” Du kan se TV4 inslaget på följande länk: https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12519021?utm_source=permalink&utm_medium=sharing&utm_campaign=tv4play_sharing

VI ÄR SKAPTA FÖR rörelse och min ambition är att under det här året öka den dagliga dosen av steg med härliga promenader! Antar du utmaningen att som jag också promenera mer?