onsdag 22 januari 2020

Bra vägar på landsbygden är viktigt

Jag svängde förbi bron över Toftaån och tog denna bild
EFTER NÅGRA LÅNGA arbetsdagar unnade jag mig idag en sovmorgon. Det kändes välgörande att få sova ut och fylla på med ny energi!

JAG HAR TILLSAMMANS med Carina, min fantastiskt duktiga sekreterare, färdigställt protokoll från gårdagens kommunstyrelse. Jag har förberett några kommande sammanträden och så pratat med flera invånare om vägar och kommunikationer.

DET ÄR MÅNGA som reagerar över länstrafikens förslag till nytt biljettsystem och framförallt är det borttagandet av den populära reskassan som väcker många frågor. Jag känner att vi måste agera snabbt och har från kommunledningen idag tagit kontakt med ledningen för länstrafiken för att snarast få till stånd ett möte om det nya biljettsystemet.

EFTER GÅRDAGENS BESLUT OM medfinansiering av bron över Toftaån har frågan om landsbygdsvägarna också kommit upp för samtal. Jag har bara fått positiva reaktioner på att vi ska ordna just denna bro men frågorna kommer om vad som ska hända med bron vid Hultrum. Över Toftaån är Trafikverket och kommunen överens om gemensam finansiering och detta är en enklare bro som bedömts kosta lite drygt 3 miljoner. Bron vid Hultrum är på Trafikverkets väg och eftersom den är betydligt längre, högre och går över stambanan är den betydligt dyrare och mer komplicerad att ersätta. Den lösning vi samtalat om i kommunstyrelsen är att, från Sävsjöhållet sett, ordna en förlängd väg vid Hultrum. Denna ansluts till vägen mot Forsa och därmed blir det möjligt att passera järnvägen vid Skrapstad istället om man vill åka ut till väg 128. Vi kommer lyfta detta alternativ vid kommande överläggningar med Trafikverket. Helt klart kommer vi i Sävsjö kommun fortsatt alltid stå upp för bra vägar på landsbygden!