lördag 21 december 2019

Lite reflexioner efter 25 års arbete i kommunledningen

Hans Eklöf, Jag, Lilian Sjöberg Wärn, Bengt Persson, Björn Argus, Lars Strömblad, Stefan Furst,
Per Thörnqvist, Kjell Rydberg, Gull-Britt Karlsson, Ulla Ronström, Henrik Edström och
Karl-Gustav Svensson samlade för ett av kommunstyrelsemötena perioden från 1995-1998
DEN HÄR VECKAN för 25 år sedan hade det varit kommunalval och det var dags för fullmäktige att vid årets sista sammanträde utse ledamöter i styrelser och nämnder. Det var vid detta sammanträde, den 19 december 1994, som jag utsågs till ledamot och 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.

DET VAR VÅR NUVARANDE KOMMUNCHEF, Jan Holmqvist, som uppmärksammade mig på detta "jubileum" för ett par veckor sedan. Det är helt ofattbart att de här åren gått så fort. Då var jag 36 år och det kändes stort att få förtroendet att axla ett uppdrag i kommunstyrelsen. Dessutom som 1:e vice ordförande. De här första åren i kommunstyrelsearbetet präglades av ett mycket fint samarbete med Lars Strömblad, Lilian Sjöberg Wärn. Många var de möten vi hade tillsammans, ofta på Lövängen i Stockaryd där jag hade mitt jobb. Jag har alltid gillat att skriva och redan från början blev min uppgift att formulera budgetöverenskommelser och gemensamma beslut.

DE FÖRSTA ÅREN i kommunstyrelsen krävde mod och många tuffa beslut utifrån att vi i kommunen hade haft flera år av kraftig befolkningsminskning. Kommunen hade en dålig ekonomi och näringslivet tappade fart. Trähusbranschen hade sin värsta kris någonsin och detta medverkade till en hög arbetslöshet. Lars Strömblad var kommunstyrelsens ordförande 1992-1998 och trots de bekymmersamma förutsättningarna höll han modet uppe och jobbade hårt för att skapa en positiv vändning. Etableringen av A-lack var ett av de företag som Lars Strömblad var med och rodde i hamn. Ett företag som ända sedan dess har betytt mycket för Sävsjö kommun.