fredag 6 december 2019

Avslut, uppstart och samtal om naturbruk

Jag tycker kyrkorna i Jönköping är värda en eloge
för att de ordnat en stor julkrubba vid Hovrättstorget. Med
krubban påminner de alla stressade Jönköpingsbor om att Julens
hjärta och kärna är att Gud kommer till oss som ett litet
barn - Jesus Kristus världens frälsare
HELA FREDAGEN har jag varit på möten i Jönköping. Allra först en extra stämma på Science Park där Kreditgarantiföreningen likviderades och nu definitivt är avvecklad.  Jag har varit med hela resan från uppstart till avslut. Kreditgarantiföreningar är viktiga tillväxtmotorer  på många håll i Europa men här i Sverige fungerade tyvärr inte idén.

SAMTIDIGT SOM KGF nu är borta så är alla medel vi hade överförda till nybildade "Tillväxtstiftelsen". Genom denna stiftelse kan riskkapital komma nyföretagande till del och det är samma syfte som KGF hade. Idag är jag glad över att vi vågade pröva möjligheten att få igång en kreditgarantiförening. Jag är mycket tillfreds med att denna förening har varit grund för den nya Tillväxtstiftelsen som jag tror kommer bli bra!

I SAMBAND med stämman fick jag veta att Göran Kastman har avlidit för några dagar sedan. Göran var med och startade KGF och vi har samarbetet under många år i styrelsearbetet. Jag uppskattade Göran mycket för hans kunskap och fenomenala koll på det som hände i Sverige och världen. Göran var dessutom trevlig och spred en god atmosfär omkring sig. Göran fick lämna jordelivet alldeles för tidigt och jag sänder idag en extra bön för nära och kära som nu sörjer.

UNDER EFTERMIDDAGEN har jag varit med på ett utvecklingsråd för våra naturbruksgymnasium. Mycket bra utbildningar i Tenhult och Segerstad som fungerar väl och har en god ekonomi.