onsdag 26 juni 2019

24karat och insugningsspjäll

Enheten där insugningsspjället finns
UNDER HELA DAGEN har Sävsjö figurerat i både lokal- och riksmedia med anledning av turerna runt den bedrägliga tandläkarkliniken 24karat. Socialministern Lena Hallengren var med i P4 för att berätta om vad regeringen tänker göra för att förhindra fler skandalkliniker. Jag har också medverkat i radion för att ge kommunens syn på det inträffade. Du hör intervjun 2 tim och 13 minuter in på följande länk: https://sverigesradio.se/avsnitt/1312926

JAG MÅSTE SNART BESIKTA min Audi A6 men tyvärr är bilen inte redo för den orange motorlampan på instrumentpanelen varslar om att något är fel. Jag har under dagen haft bilen på Vianor och de har felsökt via datorn. Felkoden P201500  visade  "Variabelt insug lägesgivarkrets". Reparatören trodde att man förmodligen måste byta hela insugsgrenröret med dess olika delar som ett helt paket. Hans bedömning var att "Det kan nog bli dyrt det här".

EFTER ATT GOOGLAT och läst på om denna felkod bestämde jag mig för att testa om jag kan laga felet själv. Jag lyckades montera bort enheten där insugningsspjället finns. Jag demonterade detta, rengjorde och smorde alla delar och satte sedan samman allt igen. Vilken härlig känsla det vara att starta upp och se att allt nu fungerar som det ska. Bosse bildoktorn goda radioråd genom åren kom idag väl till pass!