söndag 19 november 2023

Tänkvärt om smärta och trevligt bli uppvaktad av familj.

DE SOM ÄR pastorer i kommunens frikyrkor har den här söndagen bytt predikstol med varandra. Vi i Stockaryd hade besök av Amos Makajula. Han är nog allra mest känd för att han för för några år sedan utnämndes  till världens bästa och trevligaste busschaufför. Numera är han pastor i Allians pingstförsamlingen i Sävsjö. Emellanåt träffar jag på Amos och  varje gång hälsar han glatt och delar med sig av uppmuntran. Att möta honom ger en dos inspiration och man inser varför han blev utsedd som världens trevligaste busschaufför.

SÖNDAGENS PREDIKAN handlade om smärta och Amos utgick från flera personliga erfarenheter om hur livet ibland kan vara tufft och svårt. Enligt Amos behövs både glädje och sorg för balans i livet och smärta kan vara en del i en process för att senare må väl. Gud vill ge oss välmående och han kan ge tröst och ta hand om oss i alla livets situationer.

UNDER EFTERMIDDAGEN har hela vår familj varit samlad hemma hos oss. Denna gång har jag blivit lite särskilt uppvaktad för både farsdag och en stundande födelsedag.  Det är bara  ren glädje att få umgås, leka och samtala med varandra. Maten var lite av ett knytkalas där flera bidrog. Till lunch blev det en av mina favoriträtter, Piccata, och så blev det en god chokladtårta med hallon till kaffet. Foton i detta inlägg är teckningar jag fick av några av barnbarnen. JAG ÄR SÅ TACKSAM!