söndag 12 november 2023

Hemma efter intensiva, trevliga och viktiga rikstingsdagar

På perrongen inför hemresan

TRE DAGAR av mastigt men givande demokratiskt arbete är slut och det är dags att summera årets riksting. Imponerande 800 medlemmar har varit på plats i Helsingborg för att debattera och bestämma kommande färdriktning för oss Kristdemokrater! För mig har det varit extra roligt att ha med min fru Annette. När det varit luckor i rikstingsarbetet har vi kunnat ses och promenera lite i Helsingborg. 

SAMARBETET I Jönköpingsdelegationen har fungerat väl med Håkan Johansson och  Gabriella Maria Lönn som delegationsledare. Det har varit trevligt att från vår kommun ha med Benjamin Petersson. Det har under dagarna varit många möten och en hel del samtal med partivänner jag inte träffat på länge. Det var kul att möta Lennart Sacredeus som numera också är fullmäktiges ordförande och har den rollen i Mora. Det var en speciell känsla att få samtala en stund med vår legendariska partiledare Alf Svensson och träffa många andra kloka vänner i partiet. Det var också glädjande att se många nya ansikten och att tillströmningen är stor av medlemmar som valt att engagera sig i Kristdemokraterna.

VÅR POLITIK har vässats under dagarna med framförallt ett helt nytt, modernt familjepolitiskt program. Utgångspunkten för programmet är att sätta familjen i centrum och att föräldrar ska kunna få mer tid för barnen. Jag återkommer med en rapport. 

EN FIN ÖVERASKNING för många var att Maria Larsson fick ta emot Alf Svensson hederplakett. Maria har gjort en enastående insats för Kristdemokraterna och hon är en synnerligen värdig mottagare av detta hederspris. Du kan se några foton från rikstingsdagarna på följande länk:
https://savsjo.blogspot.com/2023/11/hemma-efter-intensiva-trevliga-och.html#more


Annette och jag tog tåget från Stockaryd till Helsingborg

Anna Zelvin från Sävsjö men politiker i Växjö var aktiv i talarstolen. Anna berättade under rikstingsfesten att hennes politiska engagemang tändes när hon för många år sedan lyssnade till mig på vår gymnasieskola Aleholmsskolan

En vacker kvällsutsikt över Helsingborg

Ebba Busch talade engagerat och fick varma applåder

Jag fick en pratstund med Alf Svensson

Maria Larsson fick ta emot Alf Svenssons hedersplakett och höll ett tacktal. Alf Svensson och Ebba Busch stod fint och nära i armkrok och lyssnade

Tobbes orkester underhöll med medryckande covers under rikstingsfesten

Många rikstingsdeltagare i anläggningen Clarion Sea U

Jönköpingsdelegationen

Benjamin och jag

Jag talar under rikstinget över ämnet Region, trafik och bostäder