torsdag 6 april 2023

Nördar in på det kommunala

JAG SER FRAM EMOT att nu hugga tänderna i tre helt färska böcker. Jag inser att det är minst sagt nördigt att bli glad över dessa böcker men för mig är de värdefulla och synnerligen intressanta!

DET ÄR CARINA på kommunkansliet som har hjälpt mig med beställning av tre handböcker. De har nu kommit hem och i samband med justering av ett protokoll kunde jag hämta dessa. 

CONNY BRÄNNBERGS handbok "Att vara ordförande och ledare" har jag beställt hem till alla ordförande och vice ordförande. En förträfflig handbok i sammanträdesteknik och hur man ska agera som ordförande.

PATRIK KASTBERGS "Kommunala aktiebolag- en handbok" kommer till nytta i mitt uppdrag som ordförande för Stockarydsterminalen. Den blir användbar också utifrån fullmäktiges ägarroll för de bolag där kommunen är ägare. Patrik Kastbergs bok "Kommunallagen - en kommentar" kommer alltid finnas med vid möten med fullmäktige. Det uppstår allt som oftast frågetecken kring vad som gäller vid fullmäktiges möten. Det är då smidigt att ha tillgång till kommunallagens text men också inom varje kapitel kommentarer och exempel på domar där lagen har prövats.