söndag 23 april 2023

Annorlunda tal till Sävsjöpojkar, omvändelse och torp

Ordföranden i Sävsjöpojkarna, Kent Andersson, delade ut
blommor efter mitt tal
I ÅR ÄR DET 80 år sedan föreningen Sävsjöpojkarna bildades. En sammanslutning av män med anknytning till Sävsjö som boendeort eller arbetsställe i mer än 20 år. Detta jubileumsår, blev en del i årets stora medlemsträff, en återblick på föreningens historia av  Lars-Åke "Lacke" Sandqvist.

JAG HADE FÖRMÅNEN att få vara med och hålla ett tal om viktiga faktorer och framgångsområden för Sävsjö utifrån min horisont som politiskt aktiv i 30 år och med 22 av dessa år som kommunalråd.  Jag gjorde denna gång ett ganska annorlunda tal och utgick från en topplista där jag rankade de viktigaste områdena från åtta till ett. För mig roligt att talet fick mycket respons och positiva kommentarer.

VID SÖNDAGENS GUDSTJÄNST var det en grupp medlemmar som ansvarade för programmet. Det var härlig sång med delvis lite äldre kända sånger med känsla av strängmusik. Det var också lite nyare lovsång. Anders Wisth predikade med inlevelse, utifrån en rad bibelord, om vikten av omvändelse och att det handlade om att vara rättvänd, vänd mot Gud. En mycket bra och inspirerande förmiddagsgudstjänst!

UNDER EFTERMIDDAGEN blev det besök hos brossan och hans torp för att kolla på hästar, katter, höns med barnbarn, trevligt!