tisdag 27 oktober 2020

Ibland skrovligt utanpå men fint på insidan

ÅRETS ÄPPELSKÖRD är annorlunda. Det har varit dåligt med rönnbär och därför har rönnbärsmalen gett sig på äpplen istället. Men det är också ovanligt mycket skorv och fläckar åtminstone på en del äppelsorter. Det är lätt att tro att frukten är förstörd men  jag har upptäckt att när man skalar av den skrovliga ytan ser man att där under finns ett läckert gott fint äpple.

I MIN VARDAG får jag många samtal med människor i vår kommun. Ibland hör man av sig till mig som en sista utväg i en bekymmersam situation. Man hoppas att jag ska kunna hjälpa till och ordna med både det ena och andra. Någon gång ibland kan jag ge ett tips eller göra något men oftast är det viktigast att lyssna en stund och visa lite vänlighet och förståelse. Sådana samtal har jag haft idag och jag blir berörd av hur jobbigt det kan vara men är ändå glad för att kunna stödja med lite tid och prat om både livet och det som är tufft.

MÅNGA MÄNNISKOR ÄR precis som mina äpplen. De är tilltufsade av livet och ser skrovliga ut på ytan. När man efter en stunds samtal anar det som finns där under skalet ser man att det är fina underbara människor, väl värda ett  gott liv.