söndag 30 augusti 2020

Roligt med återblick till starten i augusti år 2000

FÖR 20 ÅR SEDAN utsåg fullmäktige mig till kommunstyrelsens ordförande och nytt kommunalråd. I helgen har jag plockat fram mina tidningsurklipp från år 2000 för ett titta tillbaka på hur allt började. En för mig mycket intressant återblick till en omtumlande tid.

DET VAR VAL 1998 och jag valdes efter förhandlingar till 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen, samma uppdrag som jag haft också mandatperioden innan. Redan från början fick jag gå in  för att, av och till, tjänstgöra eftersom ordinarie kommunalråd fick bekymmer med sin hälsa. Jag försökte att efter bästa förmåga både fixa kommunstyrelseuppdraget så väl som mitt riktiga jobb som samordnare för daglig verksamhet. Under våren år 2000 blev detta ohållbart och jag fick då gå in och vikariera på heltid som kommunalråd.

DET VAR UNDER hela den här tiden en stor politisk turbulens. När valt kommunalråd så småningom valde att också formellt avgå blev det i partierna en rad möten om hur kommunalrådstjänsten skulle lösas för resten av mandatperioden. Det fanns flera förslag om att dela tjänsten något som Centerpartiet var helt emot. Centerpartisten Roland Carlsson var den som ledde förhandlingar mellan partierna. I mitten på augusti ringde han upp mig och frågade om jag kunde tänka mig att ensam ta mig an kommunalrådsuppgiften för den tid som var kvar av mandatperioden.  Partierna hade då enats om att, eftersom jag vikarierat på tjänsten så länge och det nu snart gått halva mandatperioden, det var lika bra att jag fortsatte perioden ut. Han lät förstå att det skapade tid för partierna att jobba fram en mer långsiktig lösning som man skulle lansera vid valet 2002.

JAG ACCEPTERADE utmaningen och den 28 augusti valdes jag till kommunalråd fram till och med år 2002. Uppdraget som "tillfällig lösning" passade mig perfekt. Kommunen befann sig vid denna tidpunkt i ett krisläge och jag fick stort gehör i alla partier för ett rekordsnabbt arbete för en ny vision och åtgärdsplan. Det var då i budgetarbetet inför 2001 som vi bland annat beslutade om "Tillsammans" och inriktningen "Barnvänliga Sävsjö kommun". Gensvaret från medborgarna blev stort och i valet 2002 blev vi kristdemokrater kommunens största borgerliga parti. Detta en position vi haft sedan dess. Senaste valet blev vi kommunens största parti med nästan 30 procent av rösterna. Med våra framgångar i valet har vi sedan 2002 tagit kommunalrådsposten på egna meriter.

NÄR JAG BLICKAR TILLBAKA är det med stor ödmjukhet. Det är en fantastisk positiv 20-årig resa där framgångarna skapats genom att vi har varit många som dragit åt samma håll. I vårt parti men också i våra samarbetspartier. Vi har haft förmånen att hela tiden ha med oss ambitiösa och driftiga tjänstemän och kommunal personal.
    När jag blickar tillbaka så är det förstås med stolthet över allt vi uträttat under de här åren. Men tillbakablicken inspirerar också för framtiden. Det går att förändra och göra mycket om man är engagerad och jobbar hårt. Mycket återstår att göra och det är bara att hugga i och göra allt vi kan för vår kommuns bästa fram till valet 2022.  Då kommer väljarna åter ge sitt betyg på hur vi lyckats!

HÄR KOMMER EN RAD ARTIKLAR brev och tal från augusti 2000 som speglar en del av händelserna runt när jag började resan som kommunalråd i Sävsjö kommun:


















KD-hemsidan:

Kristdemokrat kommunalråd i Sävsjö

Förhandlingarna mellan partierna om vem som ska efterträda Conny Gustafsson (m) som kommunalråd i Sävsjö är nu klara. Vid en presskonferens på måndagen 7/8 tillkännagav förhandlingsgruppens ordförande Roland Carlsson (c) att som nytt kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsen i Sävsjö föreslås Stefan Gustafsson (kd). Med detta val får Sävsjö sitt första kristdemokratiska kommunalråd och dessutom det yngsta kommunalrådet som någonsin funnits i kommunen. Stefan blir den 6:e kommunstyrelse ordföranden i Sverige som är kristdemokrat (000807)


Pressmeddelande från Maria Larsson ordförande i KD Jönköpings län:

Kristdemokraterna tar över ledningen i Sävsjö

På måndagen valdes kristdemokraten Stefan Gustafsson, Stockaryd, till kommunstyrelsens ordförande och tillika Sävsjö kommuns enda kommunalråd vid kommunfullmäktiges sammanträde i Sävsjö.
- Det är en stor utmaning och det känns mycket stimulerande att få gå in i uppgiften som kommunalråd i Sävsjö kommun. För mig är det allra viktigaste att jobba för att vi i Sävsjö får en kommun som är riktigt bra för familjerna och barnen. En trygg kommun där människor bryr sig om varandra, säger Stefan Gustafsson, nyvalt kommunalråd i Sävsjö kommun.
Det är första gången som en kristdemokrat är kommunalråd i Sävsjö kommun. Posten har fram till denna mandatperiod varit vikt för Centerpartiet. Denna mandatperiod har posten innehafts av moderaternas Conny Gustavsson, som har tvingats lämna uppdraget p g a sjukdom. Stefan Gustafsson är med sina 41 år den yngsta person någonsin som varit kommunalråd i kommunen. I och med denna utnämningen erhåller Kristdemokraterna sin sjätte KS-ordförande.
- För mig känns det viktigt att skapa mycket av samarbete och samverkan i kommunen. Jag ser min roll som kommunalråd, som att jag i första hand är lagledaren som ser till att laget hålls samman och strävar mot samma mål, säger Stefan Gustafsson. En person kan inte åstadkomma några stora resultat, men när vi tillsammans över olika gränser tar oss an uppgifter kan vi skapa framgång och optimism. För att nå detta kommer jag att jobba för att skapa olika mötesplatser, där människor kan mötas och bygga relationer och nätverk, avslutar Stefan Gustafsson, nyvalt kommunalråd i Sävsjö.
- Det är glädjande att Kristdemokraterna fått förtroende från övriga partier att överta kommunstyrelseordförande- och kommunalrådsposten i Sävsjö. Stefan Gustafsson är en mycket duktig person som kommer att klara uppgiften på ett utmärkt sätt, vilket han redan har visat under den tid som han vikarierat som kommunalråd, säger Maria Larsson, distriktsordförande för kd i Jönköpings län.


Tal av Stefan Gustafsson i kommunfullmäktige Sävsjö 000828

Herr ordförande ledamöter o åhörare!

Tack för förtroendet!
Det är för mig personligen en glädje att bli vald i denna församling "trots" att många av er vid det här laget känner mig ganska så väl och vet att jag har många svagheter och brister.
Min ambition när jag nu går in i detta nya uppdrag är att vara lagkapten. Vi finns ett rätt stort lag av spelare på spelplanen här i Sävsjö kommun det finns de som spelar på vänsterkanten de som spelar på högerkanten och även de som spelar center och vi har ju även någon som spelar libero.
Det känns som om vi nu går in i denna mandatperiods andra halvlek och det är faktum att resultatet i andra halvlek är avgörande för hur utfallet har blivit till slut när domaren/fullmäktiges ordförande blåser av matchen i december 2002.
Jag tror att det är för oss som i alla andra lagspel att det blir ingen framgång om var och en spelar sitt eget spel. Om vi var och en bara satsar på egen profilering. Jag är övertygad om att de verkliga resultaten når vi när vi tillsammans tar oss an utmaning. När vi kompletterar varandra, när vi på olika sätt stöttar och uppmuntrar varandra. När vi var och en maximalt utnyttjar de nätverk och kontakter som vi alla representerar. Vi tillsammans kan skapa ett starkt, framgångsrikt och vinnande lag här i Sävsjö. Vi tillsammans kan skapa optimism och framtidstro inte minst genom att anstränga oss i att tala väl om vår kommun i de olika sammanhang där vi finns.
Jag läste ett citat här om dagen som tog tag i mig "Alla är oersättliga men ingen är oumbärlig" precis så är det vi är alla unika med unika förmågor, kompetenser, färdigheter i det avseendet är vi oersättliga. Samtidigt ska vi vara väl medvetna om att ingen av oss är oumbärlig. Men just nu har Du en viktig roll och behövs i laget.
Om en lagkapten själv springer runt på spelplanen och försöker anstränga sig aldrig så hårt så blir det ändå inga resultat. Min roll är främst att lyssna att försöka vara samordnare och så långt jag kan coacha fram laget mot nya segrar
Än en gång tack för förtroendet
Vänner kom igen nu börjar andra halvlek!