torsdag 19 mars 2020

Tack för att du hjälper till att hejda smitteländet

Gott rotmos och oxbringa serverades
på Högliden idag
DET FINNS JUST NU inget viktigare än att vi alla hjälps åt med att hejda den coronaepidemi som allt mer närmar sig vår kommun. Jag tror att vi med gemensamma krafter kan klara även denna situation på ett bra sätt.

RÅDEN FÖR ATT BEGRÄNSA smittan känner du numera väl igen! Var hemma om du är det minsta sjuk. Om du måste nysa så gör det ALLTID i armvecket. Tvätta händerna noga med tvål så fort du tagit i något som kan vara smittat.  Ha god kontakt med äldre anhöriga med telefon och testa gärna Skype och liknande men gör absolut inget besök den närmsta tiden.  Håll avstånd på 2 meter till andra personer. Om vi håller oss till detta kommer vi rädda liv och alla kunna klara oss igenom den prövning som ligger framför på ett bra sätt! Tack för att du hjälper till att hejda smitteländet!

FÖR MIN DEL har jag idag kallat till ett extra kommunstyrelsemöte  nästa vecka. Detta för att vi i yttersta kommunledningen ska kunna ta de beslut som erfordras för att klara att hantera den smittspridning som väntar på bästa sätt.

KOMMUNEN HAR ÄNNU ÖPPET de seniorrestauranger som finns på Högliden och Södergården. För min del gjorde jag idag ett besök på Högliden där det idag serverades en av mina absoluta favoriter, rotmos och rimmad oxbringa. När jag gick i ettan eller tvåan på Hjälmseryds skola fick vi en gång denna rätt. Jag tyckte det var så gott och räckte upp handen för att få mer. Bespisningspersonalen gav mig en rejäl påfyllning av rotmos. Jag minns än idag hur mätt jag var men att jag av respekt för den stränga personalen vågade inte annat än att äta upp. Många år efter denna händelse hade jag svårt att äta rotmos, men nu har aptiten på denna rätt kommit tillbaka. Rotmos är jättegott så länge det är i lagom mängd!

LÄS GÄRNA TIDIGARE inlägg med bra checklista mot coronasmitta:
https://savsjo.blogspot.com/2020/03/nojd-med-ny-lansledning-och-bra.html