fredag 6 mars 2020

Många fina minnen av Irene Wallin

Jag och Irene Wallin en solig dag på stora torget i Sävsjö.
IRENE WALLIN har varit en av vår kommuns största profiler. För några veckor sedan avled Irene och idag var jag med på hennes  begravning i Vallsjö kyrka. En personligt präglad men fin begravning där Irene själv bestämt programmet och musiken. Begravningen började med Ring, ring av ABBA och slutade med Elvis Presleys He touched me. En unik begravning för en unik personlighet!

NÄR IRENE FLYTTADE till Sävsjö så blev jag varnad av politikerkollegor. Rådet var att se till att hålla Irene på så långt avstånd som möjligt. Detta utifrån att hon med sitt starka politiska engagemang och rättvisepatos ställt till med mycket rabalder i Vetlanda kommun. Ett exempel på detta är hur hon skapade ett folkligt uppror i det så kallade "Louisefallet". Något som ledde till att bland annat socialchefen tvingades avgå.

DET ÄR KLART ATT jag var lite orolig att Irene också skulle ställa till bekymmer för mig och för oss i vår kommun. Bara några dagar efter att hon flyttat till Sävsjö kom hon in på mitt kontor. Utan att beställa tid eller fråga klev hon in satte sig i besöksfåtöljen och berättade vem hon var. Hon ville att jag skulle veta att hon numera var en av invånarna i Sävsjö kommun. Trots tidigare råd började där en god relation av vänskap som sedan efterhand blev allt starkare.

VI HAR GENOM ÅREN haft många häftiga politiska diskussioner och varit oense om mycket. Men för mig har våra samtal gett nya viktiga perspektiv. Irene har lärt mig fundera över hur olika beslut påverkar de som är sjuka och på olika sätt har det besvärligt. Många gånger har hon varit blixtrande arg. Men hon har också gett uppmuntran och stöd. När jag år 2012 var allvarligt sjuk var Irene en av de som stöttade med uppmuntrande ord och förbön. När jag förlorade körkortet på grund av fortkörning var Irene Wallin den första privatperson som ringde. Hon tyckte det var förskräckligt att jag ställt till det så för mig. För att rädda mig ur knipan erbjöd hon mig bilskjuts. Sävsjö kommun kunde inte ha ett kommunalråd som inte kunde ta sig fram i bil. Ett oväntat men roligt erbjudande!

JAG ÄR TACKSAM över att få lära känna Irene Wallin och ser fram emot att så småningom igen få möta denna härliga profil hemma i Guds himmel!

Fakta om Irene Wallin finns på följande länk:



FAKTA om Sävsjöprofilen Irene Wallin:


Irene Wahlin föddes 22 juni 1939 i Bringetofta församling och dog på Ringgården i Sävsjö 13 februari 2020. Irene var starkt politiskt engagerad och en ivrig debattör. Hon började sin yrkesbana genom jobb på café innan hon utbildade sig till sjuksköterska. Hon startade galleri och museum i Korsberga under namnen Galleri Surprice och Korsberga Kulturcentrum och dessa drev hon under 20 år. Utställningarna invigdes av flera kända personligheter som Sven Wollter, Gudrun Schyman och Marika Lagercrantz och Jonas Thern. Efter att fallet Louise i Vetlanda avslöjats i Uppdrag granskning 2007 ordnade hon namninsamling och krävde socialchefens avgång. Irene Wallin har gett ut flera böcker, diktsamlingar och var mycket kunnig inom konst. Hon hade skepparexamen och hade ett stort intresse för märklintåg. Vi som lärde känna Irene vet att hon varmt troende och hade ett stort hjärta för utsatta människor.