söndag 29 mars 2020

Roligt att fototgrafera närbilder med makroobjektiv

Min Sony A7II fotar makro
I UNGA ÅR väcktes intresset för fotografering och för mig var det kameror som Nikon EM och Nikon FE som blev favoriterna. Fotograferandet har sedan hängt med och jag har genom åren tagit många foton, mest familjebilder men också foton kopplade till mitt jobb.

NUMERA ÄR DET digitalkameror som gäller med Sony a7II och a6000.  På senare år har jag upptäckt hur bra det fungerar att med en enkel adapter använda de gamla analoga objektiven som jag hade till mina Nikonkameror. Med Sonys funktioner som fokuspeaking och fokusförstoring går det alldeles utmärkt att ställa in skärpan. Med moderna mätverktyg i kameran är det lätt att manuellt ställa in rätt exponering.

NÄR JAG FÖRRA VECKAN slösurfade på datorn hittade jag ett Tamron SP AF 90 72e Macro från 1996. Objektivet hade Nikon F fattning och var till salu för några hundralappar. Jag kunde inte motstå frestelsen och slog till. Detta är ett klassiskt makroobjektiv som fått mycket goda recensioner. I dag har jag testat objektivet ordentligt och kan bara konstatera att det håller mycket hög kvalitet och rätt hanterat tar det suveräna fina närbilder!
Lite av dagen makrobilder på vårblommor hemma hos oss