torsdag 14 juni 2018

Hemsjukvård, länstrafik och studentkarneval

Det var karnevalsstämning i Sävsjö idag
HELA FÖRMIDDAGEN har ägnats åt samtal i "Pks" om viktiga gemensamma frågor för oss kommuner i Jönköpings län. Vi har bland annat diskuterat nytt avtal för hemsjukvård och innovationer i kommunal verksamhet. För min del har jag återigen lyft fram hur erbarmligt dålig vår kommuns kollektivtrafik är mot Eksjö och Värnamo.

JAG HAR EFTERLYST en bättre plan för kollektivtrafiken, en plan som knyter ihop kommuner och som omfattar hela länet. Det duger inte att lägga mesta satsningen på redan "starka stråk". Jag har idag ställt frågor om vad vårt länstrafikbolag vidtar för åtgärder för att få stabilitet i Krösatågstrafiken och ordning på informationen till resenärerna. Tyvärr är svaren allt för diffusa och mer resolut handling krävs. Jag inser att problematiken inte är enkel men mer kan göras och informationen väsentligt förbättras. Vi enades idag om att nästa steg är ett möte mellan vår kommunledning och JLT:s ledning. Jag och vi i Sävsjö kommer fortsatt ligga på tills det igen blir fason på tågtrafiken.

Grattis Benjamin!
VÄL HEMMA I SÄVSJÖ så möttes jag av festlig karnevalsstämning i city! Släkt, kompisar och familjer fanns alla på torget för att se när de upprymda eleverna från Aleholmsskolan firade att de tagit studenten. 

FÖR MIN DEL åkte jag över Vrigstad på vägen hem. Jag tittade in för att säga "grattis till studenten" till vår kommuns i särklass yngste politiker, Benjamin Petersson. Han är 18 år och numera ersättare i kultur- och fritidsnämnden.