onsdag 24 juni 2026

Om torget, Stadshotellet och politiskt ansvar

Kennert talar vid sin avtackning 2015 med bland annat
tidigare kommunalrådet Lars Strömblad, kommunchefen
Jan Holmqvist, Biträdande kommundirektör Kristin Nilsdotter
Isaksson och c-politikern Ingvar Jarfjord som åhörare.
Kennert var anställd i Sävsjö kommun i hela 38 år
SÄVSJÖAPPEN HAR NU publicerats ytterligare två svar på insändare som jag står bakom.

I DEN ENA SKRIVER signaturen ”Orolig för Sävsjös framtid” att han efter att ha läst mitt insändarsvar, Demokrati kräver saklighet och respekt, blivit ännu mer orolig för Sävsjös framtid. Det hade varit intressant att träffa honom över en kopp kaffe för att få höra vad som ligger bakom denna oro och varför han drar de slutsatser han gör. För mig är det minst sagt svårt att förstå.

DEN ANDRA INSÄNDAREN handlar om torget. Där tackar Kennert Gustafsson för det utförliga svar han fått kring frågor och påståenden om kostnaderna för ombyggnaden. Det är glädjande att han verkar nöjd med redovisningen. Samtidigt lyfter han fram att vissa politiker ska ha ångrat sitt beslut, uttrycker tveksamhet till om ombyggnaden kommer att gynna Sävsjös utveckling och är kritisk till att kommunala verksamheter flyttar in i Stadshotellet. Jag vill kommentera dessa synpunkter.

DET KAN SÄKERT finnas politiker som i efterhand ångrat sitt beslut. Ibland händer det att man inte vågar stå upp för beslut när kritiken kommer. Det tycker jag är ett svaghetstecken. Samtidigt kan nya fakta framkomma, och då måste man också ha modet att ompröva tidigare beslut. Det viktiga är att vi som politiker alltid försöker fatta de bästa besluten utifrån den kunskap vi har vid varje givet tillfälle. Så var det också med beslutet att bygga om torget. Investeringsbudgeten för 2024–2026, där torgombyggnaden ingick, antogs enigt av alla ledamöter i kommunfullmäktige 2023. Ingen har sedan dess begärt att belutet ska omprövas.

KENNERT ÄR TVEKSAM till att ombyggnaden kommer att bli positiv. Jag är övertygad om motsatsen. Tiden får utvisa vem som har rätt. Redan nu finns dock positiva effekter. Lilla Caféet har exempelvis kunnat bygga ut sin uteservering tack vare de förändringar som genomförts i samband med arbetet.

NÄR DET GÄLLER STADSHOTELLET hade jag också gärna sett någon annan form av näringsverksamhet i fastigheten. Vi har även undersökt möjligheten att använda byggnaden som äldreboende, men det visade sig inte vara ett realistiskt alternativ.
    Jag tycker att det är bra att vårt industrifastighetsbolag tagit ansvar för att rusta upp hotellet. Byggnaden är återigen en prydnad för centrum. Det är också positivt att vi kan lämna hyrda lokaler och samla kommunala verksamheter som människor ofta behöver besöka i ett centralt läge.
    Den fråga som Kennert och andra bör fundera över är vad som hade hänt med Stadshotellet om kommunen inte hade agerat. Risken är stor att byggnaden under lång tid hade fortsatt vara en skamfläck mitt i Sävsjö centrum.

JAG HAR UNDER MÅNGA ÅR som kommunalråd haft ett mycket gott samarbete med Kennert Gustafsson, både under hans tid som teknisk chef och senare som samhällsbyggnadschef. Han har varit en viktig nyckelperson i många av de projekt som genomförts i kommunen.
 Genom åren har några projekt mötts av stark kritik. Ett av de mest omdiskuterade var planerna på tomter med utsikt över Eksjöhovgårdssjön. När kritiken blev hård valde många politiker att bli tysta, inte minst med tanke på det kommande valet. Jag var då ganska ensam som klev fram till stöd för projektet och visade tydligt att jag  stod fast vid min övertygelse och i bakgrunden var Kennert för mig ett viktigt stöd. I dag tror jag att de flesta tycker att resultatet blev mycket bra. Projektet har bidragit till att locka nya familjer till kommunen och stärkt befolkningstillväxten.

JAG TROR ATT VI kommer att se tillbaka på ombyggnaden av torget och Stadshotellet på samma sätt. Ibland måste man våga fatta beslut som möter motstånd i dag för att skapa möjligheter för framtiden.