DET FINNS SAMTIDIGT positiva signaler om att regeringen äntligen vill göra en uppdatering av det kommunala utjämningssystemet. Bland annat genom att justera kompensationen för gles bebyggelsestruktur och svagt befolkningsunderlag. Det är välkommet men frågan är varför man inte inför hela det nya förslaget till kommunal utjämning? Ska verkligen vissa kommuner återigen gynnas på bekostnad av andra? Man undrar om regeringen ännu en gång till dels väljer att vika ner sig för högröstade politiker i välmående lågskattekommuner i stockholmsregionen.
ETT FÖRSLAG TILL NY nationell transportinfrastrukturplan år 2026–2037 har presenterats. Det är en plan med både plus och minus som regeringen nu skickar ut på remiss fram till 30 december.
Det är positivt att man vill satsa rejält på underhåll av vägar och järnvägar, något som verkligen behövs efter många år av eftersläpning. Tyvärr finns för oss stora besvikelser också.
Södra stambanan och det viktiga stråket mellan Jönköping och Växjö har blivit nedprioriterat.
Tidigare fanns förslag om dubbelspår mellan Alvesta och Växjö samt en ny station vid A6, men båda dessa projekt har tagits bort ur planen.
Jag hoppas verkligen att kommuner och regioner i Jönköpings och Kronobergs län markerar tydligt i sina remissvar att dessa satsningar behövs så att projekten kan komma tillbaka i den slutliga planen. Det är viktigt att vi står upp för dessa för oss viktiga satsningar!
NÄR VÄL DEN nationella planen är fastställd kommer arbetet i regionerna med länsplanerna att ta vid. Då blir det avgörande att våra lokala politiker och tjänstepersoner är aktiva och pådrivande, så att vi får en rättvis fördelning av medlen i vårt län. Våra invånare och företag är beroende av fungerande vägar och järnvägar och det måste märkas i de beslut som fattas.
NÄR VÄL DEN nationella planen är fastställd kommer arbetet i regionerna med länsplanerna att ta vid. Då blir det avgörande att våra lokala politiker och tjänstepersoner är aktiva och pådrivande, så att vi får en rättvis fördelning av medlen i vårt län. Våra invånare och företag är beroende av fungerande vägar och järnvägar och det måste märkas i de beslut som fattas.
EN SÖDERGÅENDE VÄXEL på stambanan, vid stockarydsterminalen, behövs de närmsta åren och pengar bör prioritetas för det. Det hade varit bra om en sådan åtgärd också omnämns i någon av de slutliga planerna men förhoppningsvis kan den ändå inrymmas i ett befintligt anslag för mindre investeringar.
PÅ FÖLJANDE LÄNK kan du ta del av presentationen av förslaget till nationell transportinfrastrukturplan: