söndag 3 mars 2019

Tankar om kommunalrådsbråk och bra med Lady Gaga

DET KÄNNS SMÄRTSAMT att se hur tunga kommunpolitiker tar heder och ära av varandra. Idag blev det med ett kongressbeslut avgjort att Göteborgs-kollegan Ann-Sofie Hermansson "Soffan" fick lämna sitt uppdrag efter en infekterad dragkamp. Igår kunde vi läsa om hur de forna kommunalrådskollegorna i Eksjö inte längre kan jobba ihop.

JAG TYCKER DET är märkligt att politiker som partier har lyft fram i valrörelsen och sedan valt till politiska uppdrag plötsligt i partiet förlorar förtroende. I Göteborgsfallet talas det om brister i ledarskap och att det växt fram en felaktig kultur, men det kan väl inte skett på två månader?
    Som jag ser det är grundproblemet att partiets egna organisation har fallerat. Är förtroendet för en politiker tveksamt ska denne inte väljas. När en politiker valts ska partiorganisationen sluta upp bakom sin politiker till 100 procent!
    JAG HAR FÖLJT Ann-Sofie Hermansson via hennes blogg och har beundrat hennes envetna kamp för det hon tror på. Jag tycker hon visat sig vara ovanligt rakryggad, tydlig och folklig. Kanske var det detta som ytterst gjorde henne obekväm bland sossarnas partipampar i Göteborg. Också nu när hon blivit avsatt så lämnar hon alla politiska uppdrag med flaggan i topp och utan bitterhet. Jag vill påstå att Ann-Sofi Hermansson, i många avseenden, är ett politiskt föredöme och det ska bli intressant att följa henne framöver!

TILLSAMMANS MED NÅGRA goda vänner besökte vi på söndagskvällen Kulturhuset och Röda Kvarn i Sävsjö för att titta på A Star is Born. Vi fick se en vacker men sorglig kärleksberättelse där popartisten Lady Gagas rollprestation är en av filmens stora behållningar. En film som visar de bekymmer som kulturen av droger och alkohol ställer till med i artistvärlden.  För min del fick jag genom filmen upp ögonen för vilken otroligt fin röst Lady Gaga har. Jag tycker att A Star is Born är en sevärd film med mycket bra musik!