fredag 29 mars 2019

Kommundagar med framtidstro och värderingar

Ebba Busch Thor och Alf Svensson 
ÖREBRO ÄR PLATSEN för två region- och kommundagar för oss kristdemokrater. Jag har varit med många gånger på sådana här dagar men aldrig upplevt en så positiv stämning och som denna gång. Framgångarna i opinionen har gett ny energi och en påtaglig framtidstro!

FÖR MIG SOM VARIT MED LÄNGE känns det så välgörande att dagarna också präglas av förankring i våra grundvärderingar och en insikt om att en stark uppgång lätt kan vändas i nedgång om man inte ta tillvara alla nya medlemmar och förvaltar det ökade förtroendet väl. Ebba Busch Thor nämnde detta i sitt tal och hon pekade också på hur viktigt det är med partiets rötter och förankring i den kristna värdegrunden. Ebba till och med gav en lektion i kristdemokratiska värderingar som en del av sitt tal. Kopplingen till partiets rötter blev tydligt när Ebba och partiets hedersordförande Alf Svensson samtidigt  medverkade på scenen.

ETT AV DE SEMINARIUM som jag deltog i var just om partiets värdegrund och ideologi. Marcus Jonsson var föredragshållare och han pratade om viktiga principer som alla människors lika och okränkbara värde, subsidiaritet, personalism, ofullkomlighet, solidaritet och förvaltarskap.

JAN UTBULT NY ORDFÖRANDE i kommunstyrelsen i Öckerö var på plats och jag fick tillfälle att för första gången etablera kontakt med denna nya kollega. Ska bli intressant att lära känna honom framöver genom det nätverk som vi har för kristdemokratiska ordföranden i  kommunstyrelser.
Jag ser med förväntan fram mot fortsättningen på region och kommundagarna!