onsdag 6 mars 2019

Hastighet för A-traktor ärende på KS

EFTER GÅRDAGENS kommunstyrelse har det idag varit efterarbete med att fixa protokoll och ordna upp olika uppdrag. En del av dagen har ägnats åt att sammanställa en ärendelista för nästa omgång med kommunstyrelsen.

ETT AV ÄRENDENA på gårdagens kommunstyrelse var ett medborgarförslag med en önskan om hjälp att få till en lagförändring för att få köra A-traktorer med i 60 km/h. Jag vet att många är förtretade på dessa fordon men jag tycker det är viktigt att de får finnas.

 A-TRAKTORER ÄR ett viktigt färdmedel  för ungdomar i vår kommun och dessa underliga fordon är en rolig hobby för många. Om man fick köra lite fortare skulle det inte skada motorn lika mycket. Lägre motorvarv skulle gynna miljön och A-traktorn blir med högre hastighet inte ett trafikhinder på samma sätt som nu, när de bara får färdas i 30 km/h.

HASTIGHET FÖR FORDON är inte ett kommunalt ansvar och i kommunstyrelsens beslut hänvisas förslagsställaren till att ta kontakt med transportstyrelsen. Eftersom detta ytterst också är en lagstiftningsfråga så kommer jag för min del att försöka verka för att vi sävsjöpolitiker lyfter förslaget om höjd hastighet i våra partier. Jag tycker medborgarförslaget är bra och rätt även om det denna gång är utanför det kommunala ansvaret.